Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tesla oppgraderte samtlige av sine modeller våren i fjor med sin egen ECU som styrer alt fra autopiloten til underholdningssystemet. (Ill.: Tesla)

Hevder Tesla er seks år foran konkurrentene

Derfor er de tradisjonelle bil-produsentene sent ute: de tjener penger på det… inntil videre.

Teslas egenutviklede og avansert kjøre-computer, eller AI om du vil, i de nyeste Model 3, S og X-modellene som ble lansert våren i fjor, er mange år foran de store konkurrentene som fremdeles er langt unna et ensporet fokus på elbil, for å si det forsiktig.

VW og Toyota har seks år med utvikling foran seg, ifølge Nikkei som strippet en Model 3

Årsaken til at de store produsentene ikke en gang kunne ha klart å kopiere Tesla enda, om de har lyst, er ganske enkelt: penger.

For når Teslas måte å gjøre det på blir standard, vil markedet for ECU (Engine Control Unit)-deler krympe vesentlig, og det betyr lavere inntekter på kort sikt, noe de fleste investorer ikke ønsker. Det er selvsagt ikke bare ECU-en, men også bensinmotoren og mange andre deler relatert til den gamle måten å gjøre det på som vil forsvinne, og kutte inntektene til blant annet Mitsubishi som er store som del-partner.

Det var tøft i starten, men på lang sikt er dette Teslas store fordel

Fordelen for Tesla er at de startet med blanke ark, mens nærmest alle andre bilprodusenter har mange partnere som de ofte har samarbeidet flere tiår med, noe som ikke bare betyr at ECU-oppsettet i disse bilene er mer kompliserte enn de kan være, men også fordi de samme produsentene kan være låst til kontrakter i mange år til.

Nikkei påpeker i artikkelen, der de også siterer en japansk ingeniør på at de ikke har kompetanse til å kopiere Teslas ECU AI enda (de tok fra hverandre en Model 3), at Elon Musks bilselskap stadig henter inn nye utviklere og ingeniører slik at de kan gjøre mer og mer internt. Samtidig tapper dette arbeidsmarkedet for personer med spesialkunnskaper innen AI.

Målet er muligens å gjøre alt selv, og da kan selskapet kontrollere, optimalisere og kutte kostnader med langt større forutsigbarhet, også i forhold til utvikling av nye metoder for å presse produksjonsprisen ned og kanskje også på den måten klare å selge et bedre produkt til en lavere pris. Det er investorer glade i på lang sikt.

Kilde:
Nikkei

Stikkord: Bil, tesla