Hopp til navigasjon Hopp til innhold
MX-30 kunne hatt raskere akselerasjon, men Mazda satte ned foten. (Ill.: Mazda)

Mazda reduserer elbil-ytelsen med vilje

Vil at MX-30 skal føles ut som en dieselbil.

Joachim Kunz, Mazdas sjef for produktutvikling, har avslørt at den japanske bilprodusenten gjør noen uvanlige grep i sin elbil-strategi.

Selskapets første elbil, SUV-en MX-30, får redusert ytelse sammenlignet med andre elbiler på markedet. Grunnen? Mazda vil forsikre seg om at bilen «føles kjent ut». For å få til dette reduserer de ytelsen slik at bilen føles mer ut som en tradisjonell drivstoffdrevet bil.

MX-30 skal etter planen lanseres i Europa senere i år og får en prislapp på 34 000 euro, omlag 336 000 kroner.

Vekker oppsikt med miljø-påstand

Hvis du noen gang lurte på hvorfor Mazdas helelektriske MX-30 har en rekkevidde på usle 210 kilometer etter WLTP-standard med det relativt beskjedne 35.5kWh-batteriet så er svaret enkelt: ifølge selskapets europeiske forskningstopp Christian Schultze er det nemlig for å ta hensyn til planeten.

Schultze har til Automotive News fortalt at batteripakken deres er nøye valgt ut for å balansere miljøpåvirkningen: totalt sett skal CO2-utslippet forbundet med både produksjon og energiforbruk på dette batteriet tilsvare en Mazda 3 i dieselutgave.

I kalkulasjonene har Mazda også inkludert et batteriskifte ved omtrent 160 000 kilometer.

Schultze argumenterer for at batterier med lengre rekkevidde er verre for miljøet. Han bruker helektriske biler med en 95kWh-batteripakke som eksempel. Ifølge ham belaster disse miljøet i større grad, både på grunn av produksjonen som blir mer omfattende og fordi den har mer kapasitet som tilsier høyere forbruk.

Hva tenker du om Mazdas uvanlige strategi?

Kilde:
Electrek

Stikkord: diesel, elbil, Mazda, miljø, mx-30, ytelse