I 2019 ble det satt opp 713 nye hurtigladere i landet – en gledelig utvikling forteller Norsk elbilforening, som også mener at det likevel er langt mindre enn behovet.
For det å holde opp takten med elbilsalget er ikke en enkel oppgave:
– Vi mener det må bygges over 1000 hurtigladere i året for å holde tritt med elbilsalget og unngå at hurtigladekøene vokser, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Estimatet er blant annet basert på grunnlag av køene folk opplever i forbindelse med hurtiglading. Ifølge Bu tyder nemlig foreløpige tilbakemeldinger fra elbilister at køene ikke blir kortere. I deres spørreundersøkelse var det 64 prosent som mente at de opplevde å havne i kø “av og til eller oftere” ved hurtiglading i 2019, noe som tilsvarer en økning på 10 prosent fra året før.
Annonse
Enorm vekst i utbyggelse av lynladere
Med utbyggingen av 713 nye ladere er man totalt oppe på 2362 hurtigladere i Norge, ifølge tall fra den nasjonale ladestasjonsbasen Nobil. Selskapets drift styres av Norsk elbilforening på oppdrag fra Enova.
Tesla var ved årsskiftet etablert som den med flest hurtigladere:
- Tesla: 770 hurtigladere
- Fortum: 653 hurtigladere
- Grønn kontakt: 529 hurtigladere
- BKK og Lyse: 232 hurtigladere
- Circle K: 66 hurtigladere
- Ionity: 66 hurtigladere
Med hurtigladere i denne oversikten prater man om ladere som gir 50 kW eller mer. Inkludert i oversikten er både lynladere med kapasitet til å gi levere over 150 kW samt Tesla sitt Supercharger-nettverk. Såkalte lynladere kan man forvente å se stor vekst i utbyggelsen av: Norsk elbilforening opplyser om at disse i fjor økte fra 25 til 226 – en økning som tilsvarer omkring 804 prosent.
I fylkeinndelingen er det samlefylket Viken (nye Akershus, Buskerud og Østfold) som har fått flest nye hurtigladere med sine 586. Inndelingen er ellers spredt slik over landet:
Kilde:
NTB/Norsk elbilforening
Annonse