Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Quibi er en strømmetjeneste, men med en spesiell vri. (Ill.: Quibi )

Ingenting varer lenger enn ti minutter

Strømmetjenesten Quibi retter seg mot «millennials».

Markedet for strømmetjenester har vokst kraftig og de mindre aktørene er lite interesserte i å overlate hele markedet til gigantene, som Netflix, HBO, Hulu osv.

En ny nisje-kategori

Under CES-messen i Las Vegas gikk Quibi-toppsjef Meg Whitman ut på scenen for å snakke om en ny strømmetjeneste. Quibi kommer ikke til å være en direkte konkurrent av de virkelig store tjenestene. Istedet ønsker Quibi å finne sin egen nisje et sted mellom premium-innhold og gratisinnhold. Man kan se på tjenesten som en hybrid av HBO Now og YouTube.

Quibi, som egentlig betyr «rask bit», har en ganske spesifikk målgruppe. Tjenesten er rettet mot millenniumsgenerasjonen, noe som blant annet innebærer at spilletiden på innholdet vil være kortere enn innhold man finner i andre strømmetjenester. Hvert enkelt snutt vil vare i maks ti minutter og tjenesten er den første som er mobil-eksklusiv.

Appen bruker også en ny teknologi Quibi kaller «Turnstyle». Teknologien lar brukeren sømløst bytte mellom portrettmodus og landskapsmodus uten at visningen går ut av fullskjermmodus. Når innholdet vises i portrettmodus vil det ikke være svarte rammer på toppen eller bunnen av skjermen.

Her kan du se en kort demonstrasjon av «Turnstyle»:

Hentet nesten 10 milliarder kroner

Tanken med Quibi er at brukerne får tilgang til korte snutter som kan konsumeres når man er på farten, for eksempel mens man sitter på bussen. Quibi vil også tilby filmer, fordelt på ulike kapitler.

Strømmetjenesten har hentet inn i underkant av 10 milliarder kroner i finansiering og har fått noen av Hollywoods største navn til å involvere seg i tjenesten, inkludert regissørene Steven Spielberg, Sam Raimi, Guillermo del Toro. Skuespillerne Bill Murray, Idris Elba og Reese Witherspoon, samt modellene Chrissy Teigen og Tyra Banks, er også involvert.

Lager serie som kun kan bli sett etter solnedgang

Steven Spielberg skal produsere en grøsserserie kalt After Dark. Det spesielle med serien er at den kun kan sees etter solnedgang. Appen undersøker nemlig hvor brukeren befinner seg og sjekker hva klokken er på det aktuelle stedet for å bekrefte dette.

Brukeren vil også få tilgang til dokumentarer og serier innenfor en rekke kategorier, for eksempel mat, reise, dyr, biler, komedie, sport, reise og mote.

I tillegg til underholdning vil Quibi tilby spesiallagde nyhetsbulletiner fra NBC, BCC, Telemundo og flere.

I løpet av det første året etter lansering skal 35 av de 175 innholdselementene være filmer, ifølge Quibi.

Pris og tilgjengelighet

For et «basic»-abonnement krever Quibi 4.99 dollar, ca 45 kroner i måneden. For en reklamefri utgave må brukeren ut med 7.99 dollar i måneden, noe som tilsvarer 71 kroner.

Quibi lanseres i USA i april. Det er foreløpig ukjent når tjenesten eventuelt lanseres i Europa.

Kilde:
BBC

Stikkord: ces2020, Quibi, strømmetjeneste