Warner Bros. Pictures logo
Warner Bros. investerer i kunstig intelligens.

Annonse


Denne algoritmen kan «forutsi» om filmen blir en suksess eller ikke

Filmstudioet Warner Bros. Pictures har signert en avtale med AI-selskapet Cinelytic. Det Los Angeles-baserte selskapet har spesialisert seg på kunstig intelligens og har utviklet en algoritme som kan «forutse» hvor stort potensial en film har for suksess.

Assistent, ikke erstatning

Nå vil Warner Bros bruke denne AI-algoritmen i «greenlight»-fasen, altså den fasen der det bestemmes om man skal gå videre med et filmprosjektet eller ikke. Warner Bros. forklarer i en pressemelding at studioet også vil bruke Cinelytics sin teknologi for å avgjøre når det passer best å lansere filmer.

Toppsjef i Cinelytic, Tobias Queisser, påpeker at AI-en kun skal hjelpe Warner Bros, ikke erstatte menneskelige avgjørelser. AI-en vil derimot kunne assistere filmdirektørene og kanskje gjøre det enklere å ta en avgjørelse.

Cinelytics sier at teknologien kan erstatte «repetetive og lite verdifulle oppgaver» som sløser med direktørenes tid.

Annonse


– Kunstig intelligens høres skummelt ut. Men i dag kan ikke AI gjøre noen kreative avgjørelser. Det AI er god på, er imidlertid å gjøre utregninger, bryte ned enorme datasett og vise mønstre som ikke er synlige for mennesker. For kreative avgjørelser må du fortsatt ha erfaring og god intuisjon, sier Queisser til nettstedet THR.

En lek med variabler

Fordelen med Cinelytics programvare er at filmstudioer kan leke seg med utallige varianter av ulike filmideer, og legge inn ønskede variabler.

Man kan for eksempel legge inn sjanger, skuespillere, budsjett, demografi og så videre – og deretter få en indikasjon på hvor store sjanser filmen har for å bli en økonomisk suksess.

Men selv om Warner Bros. har tro på at AI kan fungere som en hjelpende hånd, er mange også skeptiske. Mye av grunnen er at maskinlæring er trent på historiske data. Algoritmene bruker i stor grad mønstre for å danne grunnlaget for en spådom. Begrensningene ligger i at algoritmen ikke med garanti kan forutsi hva som vil engasjere publikum i fremtiden.

Kilde:
Businesswire

Annonse