Valencell vil bringe blodtrykksmåling til trådløse ørepropper.

Annonse


Ingen andre trådløse ørepropper kan gjøre dette

Smartklokker begynte for flere år siden å få helsefunksjoner, slik som søvnsporing, pulsmåling, EKG og mer. Men mange spår nå at slike funksjoner, og kanskje andre funksjoner, blir tilgjengelig via øreproppene våre.

Ett selskap – Valencell – skal senere i år lansere trådløse ørepropper som kan måle brukerens blodtrykk.

Øret best egnet

Selskapet produserer allerede mange av de optiske pulssensorene som finnes i smartklokker, og de har i lang tid forsøkt å bringe blodtrykk-måling til slike enheter.

Sjefen for Vancell, Steven LeBoeuf, sier til CNET at øret er det mest egnede området for å måle blodtrykk hvis man sammenligner det med måling via fingeren eller håndleddet.

Annonse


Dette forklares med at øret har mer blodgjennomstrømming og at det er enklere for brukeren å måle på denne måten, sammenlignet med tradisjonelle metoder.

Måler kontinuerlig

CNET-journalisten fikk prøve en prototyp av trådløse ørepropper som kan måle blodtrykk. I løpet av 30 sekunder sørget proppene for å måle blodtrykket.

Som med andre blodtrykksmålere blir man bedt om å sitte stille mens målingen gjennomføres. Men i tillegg kan proppene, ifølge LeBoeuf, kontinuerlig måle blodtrykket, noe tradisjonelle målemetoder ikke kan.

Kan ikke erstatte en ordentlig blodtrykksmåler

Funksjonaliteten ble utviklet ved å bruke mer enn 15 000 datasett fra 5 000 personer med ulik alder og demografi. 25 prosent av personene brukte blodtrykksmedisin og Valencell kunne brukke disse dataene for å utvikle en blodtrykk-algoritme. Deretter har selskapet foretatt kliniske tester av 600 målinger fra over 130 personer. Målingene er foreløpig ikke nøyaktige nok til at de kan godkjennes og brukes innenfor medisinen. Målet er å lansere ørepropper som fremmer «generell velvære».

Vil sette fart på utviklingen

Valencell er allerede i samtaler med flere partnere, og 2. februar lanserer selskapet et prototyp-sett til offentligheten. Tanken bak er å skaffe interesse for teknologien slik at andre selskaper kan utvikle sine egne løsninger.

Selskapet skal senere i år presentere teknologien sin til American College of Cardiology.

Kilde:
CNET

Annonse