Hopp til navigasjon Hopp til innhold
F-Stop lot spilleren manipulere store deler av miljøet. (Ill.: BoxandRocks / Valve )

Valve skrotet dette «Portal»-spillet. Se de unike klippene som har dukket opp

Spill: Mer enn et tiår senere får vi et unikt innblikk i spillet.

Den høyt elskede Portal-serien ser foreløpig ikke ut til å få et tredje spill, men er du en skikkelig Portal-elsker vil du trolig bli fascinert av hva denne artikkelen handler om.

Unikt innblikk i kansellert prosjekt

For nå har LunchHouse Software fått tillatelse av Valve til å produsere en dokumentarserie som tar for seg F-Stop (også kjent som Aperture Camera) – en forløper til Portal-serien. F-Stop ble avsluttet underveis i utviklingen og siden har vært stille rundt prosjektet.

Nå får spillinteresserte et unikt innblikk i det som kunne ha blitt en sentral del av spillhistorien, men det får vi aldri svar på.

Manipulasjon av miljøet

I Aperture Camera skulle spilleren bruke et kamera som hadde evner som strider i mot fysikkens kjente prinsipper. Kameraet kunne brukes til reprodusere og modifisere objekter i bildene det tok. Spilleren kunne for eksempel gjøre kasser større slik at den kunne brukes til klatring. Slik kunne spilleren komme seg til steder som tidligere var utilgjengelig.

Målet med spillet var hele tiden å komme seg ut av rom ved hjelp av dette kameraet.

Se spillet i aksjon

LunchHouse skal produsere flere videoer i denne serien, men foreløpig er det ingenting som tyder på at utviklingen av spillet blir gjenopptatt.

De grunnleggende spillmekanikkene demonstreres i klippet nedenfor:

Kilde:
Eurogamer

Stikkord: portal, Spill, valve