Sakte men sikkert får vi vite mer om Microsofts kommende konsollgenerasjon, som vi forrige uke fikk vite at skal hete Xbox Series X. Under The Game Awards skal Jason Ronald i selskapet ha fortalt Gamespot at deres mål er å “virtuelt eliminere” ladetider i spill.
– Det gjelder for oss å gi utviklerne verktøy og muligheter til å utnytte maskinvaren så effektivt som mulig. Et godt eksempel gjelder med tradisjonelle largingsdisker der vi stort sett har nådd maksgrensen slik at vi nå har investert i NVMe SSD-er som gir utviklerne et helt sett med nye muligheter til å redusere ladetider, og virtuelt eliminere disse.
Sony følger samme prinsipp
Ronald beskriver ulike scenarier der det bør være likegyldig hvorvidt du går fra én bane til neste, eller du ønsker å forflytte deg fra ett sted på en stor bane i et åpen verden-spill til et annet sted: det bør ikke være en ladetid knyttet til dette. Ulempen er ifølge Ronald ikke bare at man må vente, men at dette ødelegger den helhetlige opplevelsen.
Også Sony virker å ha investert i dette fra første stund med PS5. PlayStation 5-eksklusive “Godfall” er ifølge utvikleren Counterplay Games utviklet med en forutsetning om sømløse overganger mellom ulike scener.
Kilde:
Wccftech