Hopp til navigasjon Hopp til innhold
IBM hevder de har funnet en ny måte å produsere batterier på. (Ill.: IBM Research Lab)

IBM vil sette dagens elbiler i skammekroken – hevder nytt batteri lades opp til 80 prosent på fem minutter

Batteriet består ikke av noen tungmetaller.

Dagens elbiler bruker lithium-ion-batterier og disse er laget med tungmetaller som blant annet nikkel og kobolt.

Kvitter seg med kobolt

Problemet med kobolt er at tilgangen er svært begrenset og utvinningsprosessen er svært utfordrende og foregår under tvilsomme forhold. Tidligere denne uken ble det for eksempel kjent at familiene av kongolesiske barnegruvearbeidere saksøker Apple, Google, Microsoft, Tesla og flere på bakgrunn av flere ulykker og dødsfall knyttet til utvinningen.

Men IBM Research Battery Lab har muligens funnet en ny løsning som innebærer at kobolt blir en unødvendig komponent i batterier.

Selskapet har utviklet et batteri bestående av materialer som utvinnes fra sjøvann.

Mindre brannfarlig

Ifølge IBM kan det nye batteridesignet utkonkurrere dagens lithium-ion-batterier både når det gjelder produksjonskostnad og ytelse. IBM hevder at det nye batteriet kan lades opp til 80 prosent kapasitet på mindre enn fem minutter.

Batteriet er heller ikke like brannfarlig som lithium-ion-batterier, ifølge IBM.

Skal kommersialiseres

IBM Research Battery Lab har nå inngått et samarbeid med Mercedez-Benz og batteri-produsentene Central Glass og Sidus.

Hvis IBM får det som de vil, kan batteriet finne veien til både elbiler, lastebiler, fly og en rekke andre produkter.

«Kombinert med den relative kostnaden av utvinningen av materialene, kan målet med en billig, hurtigladende elbil bli til virkelighet», skriver IBM i en pressemelding.

Kilde:
IBM

Stikkord: batteri, elbil, ibm, Research LAB