Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Europeiske Tesla-eiere som har betalt 50 000 kroner for autopilot-pakken til Model 3, S og X får nå innskrenket funksjonalitet som følge av direktiver, mens i USA fungerer alt som før. (Ill.: Tesla)

Så mye dårligere blir Tesla autopilot nå

Politikerne stopper moroa.

Tesla er nødt til å oppfylle EUs strenge krav for autopilot.

Ødelegger 50 000 kroners tilleggspakke med direktiver

Det innebærer at samtlige av bilene som kan kjøre av seg selv, og nå også Model S og Model X (Model 3 er allerede regulert på denne måten), nå får større begrensninger i forhold til automatisk kjørehjelp.

Tesla sier nå ifra til eiere som rammes av dette per epost, og melder blant annet at «vi er skuffet over kravene regulatorene har valgt å stille, begrenser effektiviteten til disse funksjonene. Vi vil fortsette å kjempe for at full funksjonalitet skal gjenopprettes

Det er trolig også kundene som har betalt ekstra for autopilot-pakken som koster 50 000 kroner for både 3, S og X.

Dette er endret

Så la oss ta en titt på hvordan autopilo-funksjonaliteten innskrenkes.

Tesla forklarer:

  • Automatisk filskifte begrenses til bruk på delte veier med to eller flere kjørefelt i begge retninger.
  • Når automatisk filskifte er aktivert og indikatoren er slått på, vil bilen vente minst ett og et halvt sekund før du starter banebytte, og vil vente i opptil fem sekunder før du avbryter hvis automatisk banebytte ikke har vært i stand til å starte.
  • Grensen for hvor langt rattet kan vri seg mens du bruker «Autosteer» reduseres og kan påvirke bilens evne til å manøvrere kurver eller holde seg innenfor banen, og krever at du tar grep om rattet.
  • «Summon» vil kreve at du er innen seks meter fra bilens radius for å kjøre.
  • Du vil motta en påminnelse om å holde rattet om bilen ikke oppdager hendene på rattet i løpet av 15 sekunder.

Har din Tesla med autopilot-pakken fått levert disse begrensningene? Sjekk endringsloggen fra bilen og si ifra i kommentarfeltet.

Kilde:
Electrek

Stikkord: Bil, tesla