Tesla er nødt til å oppfylle EUs strenge krav for autopilot.
Ødelegger 50 000 kroners tilleggspakke med direktiver
Det innebærer at samtlige av bilene som kan kjøre av seg selv, og nå også Model S og Model X (Model 3 er allerede regulert på denne måten), nå får større begrensninger i forhold til automatisk kjørehjelp.
Tesla sier nå ifra til eiere som rammes av dette per epost, og melder blant annet at “vi er skuffet over kravene regulatorene har valgt å stille, begrenser effektiviteten til disse funksjonene. Vi vil fortsette å kjempe for at full funksjonalitet skal gjenopprettes.”
Det er trolig også kundene som har betalt ekstra for autopilot-pakken som koster 50 000 kroner for både 3, S og X.
Annonse
Dette er endret
Så la oss ta en titt på hvordan autopilo-funksjonaliteten innskrenkes.
Tesla forklarer:
- Automatisk filskifte begrenses til bruk på delte veier med to eller flere kjørefelt i begge retninger.
- Når automatisk filskifte er aktivert og indikatoren er slått på, vil bilen vente minst ett og et halvt sekund før du starter banebytte, og vil vente i opptil fem sekunder før du avbryter hvis automatisk banebytte ikke har vært i stand til å starte.
- Grensen for hvor langt rattet kan vri seg mens du bruker “Autosteer” reduseres og kan påvirke bilens evne til å manøvrere kurver eller holde seg innenfor banen, og krever at du tar grep om rattet.
- “Summon” vil kreve at du er innen seks meter fra bilens radius for å kjøre.
- Du vil motta en påminnelse om å holde rattet om bilen ikke oppdager hendene på rattet i løpet av 15 sekunder.
Har din Tesla med autopilot-pakken fått levert disse begrensningene? Sjekk endringsloggen fra bilen og si ifra i kommentarfeltet.
Kilde:
Electrek
Annonse