Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsofts nye Xbox heter Series X og lanseres julen 2020. (Ill.: Microsoft)

Dette er Microsofts nye Xbox: Series X har ray tracing, 8K og SSD

Spill: To ganger mer rå GPU-kraft enn Xbox One X.

Endelig vet vi navnet på den nye Xbox-en, og ikke bare det: hvordan den ser ut.

Endelig er den avslørt: Xbox Series X med fire generasjoner bakoverkompabilitet

Og hvordan ser den ut? Mer som en slags PC, kanskje en multimedia-maskin til stua, enn en tradisjonell flat konsoll.

Series X kan plasseres både vertikalt og horisontalt. Maskinen leverer 12 teraflop med GPU-kraft, det er dobbelt så mye som Xbox One X. Mer om deler av spesifikasjonene videre i artikkelen.

Den nye Xbox gamepad-en som følger med i Series X-pakken. Bilde: Microsoft.

Med den nye konsollen har de også utviklet en ny gamepad med deleknapp kjent fra Playstation og en avansert d-pad kjent fra Xbox Elite Series 2 Wireless.

Samme gamepad støttes på Xbox One og Windows X, og følger med i Series X-pakken.

Maskinvarestøttet ray tracing, 8K og SSD

Nøyaktig hvilke spesifikasjoner denne maskinen har, vet vi ikke enda, men Microsoft brukte anledningen til å vise frem Hellbade 2, oppfølgeren til Hellblade: Senua’s Sacrifice fra 2017, utviklet av Ninja Theory.

Microsoft bekrefter at Halo Infinite lanseres neste år, trolig samtidig med Series X rundt juletider.

Vi har som nevnt ingen detaljer om innmaten i maskinen, men det er kjent at den kjører en spesialdesignet AMD Zen 2 CPU og på AMDs Radeon RDNA-plattform.

Maskinen har også en SSD, støtter 8K-spill og bildeoppdateringer opp til 120Hz, ray tracing og variabel oppdateringshastighet.

Microsoft forklarer det tekniske

«Fra et teknisk synspunkt vil spill kunne nyte verdensklasse-grafikk i 4K med 60FPS, med mulighet for opptil 120FPS, inkludert støtte for Variable Refresh Rate (VRR), og 8K.

Drevet av vår spesialdesignede prosessor som utnytter den nyeste Zen 2 og neste generasjons RDNA-arkitektur fra vår partner AMD, vil Xbox Series X levere maskinvareakselerert ray tracing og et nytt ytelsesnivå som aldri før har blitt sett i en konsoll.

I tillegg vil vår patenterte VRS-teknologi (Variable Rate Shading) gi mulighet for utviklerne å hente enda mer ut av Xbox Series X GPU-en, og vår neste-generasjons SSD vil praktisk talt eliminere lastetider og bringe spillere inn i spillverdenene deres raskere enn noen gang før.

Vi minimerer ventetid ved å utnytte teknologi som Auto Low Latency Mode (ALLM) og gir utviklere ny funksjonalitet som Dynamic Latency Input (DLI) for å gjøre Xbox Series X til den mest responsive konsollen noensinne.

Xbox Series X er også designet for en fremtid i skyen, med unike funksjoner innebygd i maskinvaren og programvaren for å gjøre det så enkelt som mulig å bringe gode spill til både konsoll og andre steder.»

Kilde:
Xbox

Stikkord: Microsoft, Spill, xbox