Da Sony introdusere Playstation 3 under E3 i 2005 visste de ikke helt hva de gjorde.
Svært vanskelig å utvikle for, men med enormt potensiale
For problemet med den svært kraftige IBM-brikken var at den var utrolig komplisert å utvikle spill til – så vanskelig var den at det kunne ta utviklerne flere måneder bare å vise et enkelt bilde på skjermen.
Dog, ikke alle er enige om at PS3 var den aller vanskeligste å utvikle for; Brian Fleming fra Sonys studio Sucker Punch, som står bak Infamous-serien, mener at Playstation 2 var mye stridigere.
Uansett: tankegangen bak Cell var å gi utviklerne massevis av kraft og la dem bestemme hva den rå ytelsen skulle brukes til. Problemet var at dette ikke var en x86-plattform, noe som hadde som følge at utviklerne måtte skrive masse ekstra spesialkode for å få CPU-en til å kjøre spillet, og lære den å kjenne ekstra godt for maks ytelse.
Annonse
Ga liv til Unhcarted og The Last of Us
For Sonys topp-studioer, som Naughty Dog, var maskinvaren genial: de hadde Sonys ressurser til å lære å kjenne brikken, og produserte uansett få spill av gangen og brukte mange år på hver og en av dem.
Spesielt Uncharted 1 og 2 som ble laget for Playstation 3 avslørte hva en konsoll kunne gjøre med et dedikert team og en brikke av en annen verden.
Så kraftig er Cell-designet at den fremdeles er kraftigere enn de råeste Intel CPU-ene på markedet per i dag – problemet var å klare å hente ut maksytelsen da brikken fungerer mer som toppmoderne GPU-er gjør i dag. Som kjent endte Sony med å gå tilbake til x86 med Playstation 4 for å strømlinjeforme utviklingen og spill-oppdateringer.
Kunne endelig røre spillerne til tårer
Evan Well fra Naughty Dog forklarer til Gameinformer at det var tredje generasjon Playstation som virkelig lot dem gjøre det de ønsket som et kreativt studio med store ambisjoner:
“Det var på PS3 at vi virkelig fant vår greie ved å vektlegge fortellingen like mye som gameplay og ved å kunne matche karakterens emosjonelle tilstand med det spilleren opplevde i et gitt øyeblikk. Teknologien hadde endelig nådd det punktet hvor vi kunne oppnå noe så emosjonelt som de første 20 minuttene fra The Last of Us som regelmessig rører spillerne til tårer.”
Kilde:
Gameinformer
Annonse