Porsche har avslørt at de jobber med et firemotors drivverk for elektriske SUV-er. Det er altså dobbelt så mange motorer som du finner i selskapets Taycan-modell.
Distribuerer motorkraften raskere og smartere
Poenget med å med å ha et firemotors drivverk er å gi sjåføren bedre kontroll, spesielt på vinterføre. Med en motor for hvert enkelt hjul kan bilen raskt distribuere motorkraften basert på hvor den trengs mest. Hver enkelt motor kan styres individuelt og umiddelbart. Du får smidigheten til en sportsbil, pakket inn i en SUV, hevder Porsche.
Saken fortsetter under bildet.
Hvilken bil får det først?
Selskapet sier at de har testet dette systemet i to vintre. Takket være programvare kan motorkraften distribueres «iløpet av millisekunder», ifølge Porsche.
Annonse
Det er foreløpig uklart hvilken modell som får dette nye systemet først. I 2020 kommer det en Taycan Cross Turismo-utgave av den vanlige Taycan-modellen, men det anses som lite sannsynlig at denne modellen benytter seg av det nye motorsystemet. Men hva med neste generasjons Macan-crossover? Den blir som kjent helelektrisk, så det er ikke utenkelig. Den helelektriske Macan-modellen forventes å bli lansert i 2021.
Hvis du vil dykke dypere ned i dette temaet anbefaler vi å lese Porsches pressemelding.
Annonse