AR-selskapet Magic Leap har solgt bare 6 000 eksemplarer av sitt One Creator Edition-hodesett i løpet av de første seks månedene etter lansering. Det melder The Information.
Kan ta flere år før oppfølgeren kommer
Tallet er milevis unna målet – selskapet hadde håpet på minst én million solgte eksemplarer i løpet av det første året. Det skal Magic Leap-sjef Rony Abovitz har fortalt sine investorer. Senere ble tallet nedjustert til 100 000 eksemplarer, men resultatet er fortsatt langt unna målsettingen.
Hodesettet, som koster 2 300 dollar, 21 000 kroner, har rett og slett ikke slått an i markedet.
Nå kan det ta flere år før andre generasjons Magic Leap-hodesett blir lansert. Selskapet jobber angivelig med et 5G-hodesett som har et bredere synsfelt, samt mindre og lettere maskinvare.
Annonse
Titalls ansatte sparket
Salget skal ha vært så skuffende at selskapet har begynt å dele ut hodesettet gratis til ansatte i selskapet. Flere titalls ansatte skal også ha mistet jobben som følge av den skuffende responsen. I tillegg har Magic Leap måttet innføre en rekke kostnadsbesparende tiltak.
Fortsatt er selskapet langt unna å bli bærekraftig. Magic Leap skal ha brukt mellom 40 og 50 millioner dollar i måneden gjennom hele 2018.
Flere topper har forlatt skuta
Flere prominente direktører har også forlatt selskapet. Alphabet- og Google-sjef Sundar Pichai er blant de fremtredende skikkelsene som har forlatt Magic Leap-styret. Google investerte for øvrig 542 million dollar i Magic Leap i 2014.
Da Pichai i det stille trakk seg fra styret i 2018 ble han erstattet av Google Maps-visepresident Jennifer Fitzpatrick.
Magic Leap: – Unøyaktig og villedende
En talsperson for Magic Leap sier i en uttalelse at The Information-artikkelen er «fylt av unøyaktigheter og villedende uttalelser». Selskapet mener nettstedet har portrettert selskapets interne planer og strategi på en feilaktig måte.
Kilde:
The Information
Annonse