«Black Friday»-konseptet har de siste årene fått fotfeste også her i Norge.
Men denne populære (og forhatte) høstdagen – i senere tid også ukene i forkant – blir også utnyttet av hackere og svindlere.
Pass deg for slike e-poster
En ny undersøkelse utført av CheckPoint Research viser at antall falske nettbutikker, som er laget for å svindle forbrukere under Black Friday, har tredoblet seg siden november 2018.
Svindlerne skaffer seg «kunder» ved hjelp av pishing-teknikken. Det vil si at det sendes ut e-poster som inneholder lenker til den falske nettbutikken.
Annonse
E-postene fremstår gjerne som legitime i den forstand at de ligner på vanlige kampanjetilbud som sendes ut fra etablerte nettbutikker. Ofte slipper også de falske kampanjene gjennom spam-filteret.
I løpet av de siste seks månedene har det for eksempel blitt registrert mer enn 1 700 domener som ligner på amazon.com.
Saken fortsetter under bildet.

80 prosent rabatt
CheckPoint har de siste ukene fulgt en svindelkampanje der solbrillemerket Ray Ban stod i fokus. «Kampanjen» ble satt i gang 7. november i år og skal ha blitt sendt ut til tusenvis av forbrukere via e-post. Ivrige kunder kunne nesten ikke tro det de leste – her ble de tilbudt populære Ray Ban-briller til 80 prosent rabattert pris.
Det hele var selvfølgelig svindel. Dersom man klikket på lenken i e-posten havnet man på domenet https://rbs.xwrbs[.]com. Der kunne kundene betale for «brillene» ved hjelp av PayPal.
Hva gjør du for å unngå å bli lurt?
For det første er det smart å være våken når man leser gjennom e-postene sine. Ikke klikk på tilbudslenker i e-poster.
Besøk heller nettbutikken direkte eller via Google. Vær også obs på usannsynlige tilbud og ikke minst analyser språket i e-posten.
Kilde:
CheckPoint
Annonse
Annonse