Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Myndighetene i USA skal finne ut om Apple har brutt loven. (Ill.: Pexels)

Beskylder Apple for å gjemme seg bak personvern-fokus

Komitéen som etterforsker teknologigigantene er bekymret.

Apple har i det siste måttet tåle kritikk fra politikere i USA, og det er det flere grunner til. Både selskapets tilstedeværelse i Kina, praksis rundt reparasjoner og App Store-vilkår har vært kontroversielle.

Konsekvensen av mangel på personvernlov?

Nå mistenkes Apple for å ha brukt sitt fokus på personvern for å dekke over anti-konkurrerende oppførsel. Det melder The Washington Post (bak betalingsmur).

Bekymringen kommer fra kongressmann David N. Cicilline, demokraten fra Rhode Island som fungerer som styreformann i komitéen som nå etterforsker amerikanske selskapers påståtte anti-konkurrerende oppførsel.

Cicilline forklarer at han er bekymret for «bruken av personvern som et skjold for anti-konkurrerende atferd».

– Det er en økende fare for at mangelen på en sterk personvernlov i USA vil føre til at plattformer vil utnytte sin rolle som private regulatorer ved å plassere en tommel på vekten, til deres egen fordel, sier Cicilline.

iOS 13 gjør det vanskeligere for tredjeparter

Det var endringer i iOS 13 som førte til Cicilline sin bekymring. Med iOS 13 gjorde Apple det vanskeligere for tredjeparter å få tilgang til lokasjonsdata fra brukeren. I tillegg tilbyr Apple nå mer informasjon om hvilke apper som henter plasseringen din i bakgrunnen (du har kanskje lagt merke til at du blir varslet når Facebook gjør dette). Men komiteen i USA frykter at mens tredjeparter stenges ut, har Apple fortsatt tilgang til lokasjonsdata.

Begrenser de konkurrentene?

Et eksempel handler om produsenten av sporingsbrikker, Tile. Apple jobber med en egen Tile-konkurrent kalt AirTags.

Etter iOS 13-endringen kan ikke Tile lenger spørre om tillatelse til «alltid på»-sporing av brukerens lokasjon, noe som til syvende og sist forhindrer muligheten til å finne enheter offline.

Kilde:
9to5Mac

Stikkord: antitrust, Apple, konkurranse, personvern