Hopp til navigasjon Hopp til innhold
xCloud får global lansering neste år. (Ill.: Microsoft)

SNIKTITT: Dette bekymrer oss med Microsoft Project xCloud

Alt du trenger å vite om Microsofts kommende spillstrømmingstjeneste

For de av dere som har ettersøkt muligheten til å kunne ta med dere Xboxen hvor enn dere måtte ønske, uten å faktisk ta med Xboxen, har Microsoft hørt bønnene deres. Project xCloud er akkurat det – muligheten til å spille Xbox-spill på en hvilken som helst enhet, hvor som helst.

Hva er Project xCloud

Project xCloud er Microsoft sitt inntog i spillstrømmingsbransjen. I første runde vil fokuset ligge på å strømme spill fra skyen til mobiltelefonen, men senere så kommer det også til å komme til PC. Planen er også at det skal integreres med Game Pass etterhvert, men detaljene rundt dette er ikke klare ennå.

Allerede så er over 50 spill inkludert. Av disse 50 finner man blant annet Just Cause 4, Gears 5 og Forza Horizon 4.

Det Microsoft har prøvd å gjøre med strømmetjenesten sin, er ikke nødvendigvis å erstatte konsollen eller PCen din. Hovedfokuset har vært på å gjøre spilling mer tilgjengelig for alle som har lyst til å spille. For øyeblikket er tjenesten tilgjengelig som en prøveversjon i USA, Storbritannia og Sør-Korea, men skal utvides til Canada, Vest-Europa, Japan og India i 2020.

Grunnen til at tjenesten først ble lansert i USA, England og Sør-Korea var, for USA og Storbritannias del, for å se hvordan xCloud kan supplere det allerede eksisterende økosystemet rundt Xbox. For Sør-Koreas del var det for å se hvordan tjenesten ville fungere i et marked hvor mobil- eller PC-spilling er den dominerende formen

xCloud åpner nye dører

Spesielt det at Project xCloud skal lanseres i India så fort som det skal, demonstrerer ønsket Microsoft og Xbox har om å gi alle som vil, muligheten til å spille. Det er bare å se for seg hvor mange i India som ser på YouTube, Twitch eller Mixer, men som av forskjellige grunner ikke har råd eller mulighet til å skaffe seg en konsoll.

Som Catherine Gluckstein sa, «Det er 2,6 milliarder gamere i verden, vi kommer ikke til å selge 2,6 milliarder konsoller». Det de heller vil er å nå gamere der de er, på hva enn slags enhet de er på.

Kareem Choudhry sier at for de som allerede eier og bruker en Xbox, så er xCloud en fantastisk måte å få mer frihet på, og for de som ikke er en del av økosystemet, så er xCloud en god måte å bli med.

Tjenesten er ikke beregnet på å trenge mer enn 10 mbps i nedlastingshastighet, så det vil gjøre xCloud tilgjengelig for de fleste, uansett om de er hjemme eller på farten. Catherine Gluckstein sa at kravene for strømming av spill med xCloud kan sammenlignes med det å strømme video.

En annen ting som som har med tilgjengelighet – og her fortjener Microsoft litt kudos – er at det ikke skal stå på maskinvaren om hvorvidt du kan strømme spill. Tjenesten skal bli tilgjengelig på omtrent alt av enheter, og du skal kunne bruke akkurat den kontrolleren du vil, uansett om den er fra Clas Ohlson, Microsoft eller til og med Sony.

Hvor godt funker det egentlig?

Den største bekymringen med spillstrømming fra en server milevis fra der du er, er jo forsinkelse. Det kan ødelegge et spill helt om det tar for lang tid fra du trykker på knappen til noe skjer. På akkurat dette punktet var Kareem litt bortforklarende.
På spørsmålet om hva planen var med spill – som slåssespill for eksempel – som er avhengig av lynkjappe reaksjoner, svarte han at de skulle gjøre spillene tilgjengelig, så får man selv bestemme om de er mulig å spille. Personlig er jeg ikke helt fornøyd med det svaret, men det følger den røde tråden Microsoft har med xCloud om at det skal være tilgjengelig for alle, uansett hva man spiller på og hvor man er.

Jeg fikk leke meg litt med Project xCloud på Xbox X019 i London, og jeg må si at jeg ble positivt overrasket. Jeg er en stor fan av Steam Remote Play hjemme, og da vanligvis med kablet nett. Med en Xbox-kontroller koblet trådløst til en Android-telefon som trådløst var koblet til internett var det nesten på linje med Steam Remote Play.

Dette var dog da alt funket optimalt. Når alt var bra, ja, da var det skikkelig bra. Bildet var klart og høyoppløst og det var tilnærmet ingen forsinkelse. Dette var dessverre bare i små perioder om gangen. Med en gang tilkoblingen ble litt dårlig økte forsinkelsen, og bildet ble merkbart lavere kvalitet. Hvordan dette skal fungere tilfredsstillende på noe annet enn WiFien hjemme blir spennende å se. Det er verdt å merke seg at denne prøvekjøringen foregikk inne i en arena fylt med mennesker som alle brukte WiFien. Dette er selvfølgelig ikke ideelle forutsetninger.

Et annet faremoment med at xCloud primært er beregnet på telefoner er jo hva som skjer hvis man mister tilkoblingen midlertidig. Serverene kommer til å holde spillet kjørende i en liten periode etter bruddet på linja, så det er mulig å koble seg tilbake og fortsette å spille. Hva som skjer med selve spillet kommer helt an hvordan spillet oppfører seg når det er pauset.

Jeg kan se for meg at der Project xCloud virkelig kommer til å skinne, er paradoksalt nok på PCen hjemme, koblet med kabel til ruteren. Sammen med integreringen av Game Pass får man muligheten til å spille spill tilnærmet som om du skulle ha lastet de ned, uten noe nedlastning.

Stikkord: Microsoft, xcloud