neonnoir
Alle kan teste "Neon Noir", også dere med eldre maskinvare.

Annonse


HVA KLARER DITT SKJERMKORT? – utfører grafikk-magi uten RTX

Det var under “Game Developers Conference” i mars i år at Crytek avslørte “Neon Noir“, en grafikkdemo som viste alle at man kan få til sanntids ray tracing uten dedikert maskinvare.

Anbefalte minimumskrav

Nå har selskapet publisert Neon Noir for nedlasting slik at alle som ønsker kan kjøre en test og få server en poengsum basert på hvor kraftig maskinvare man har.

Grafikkdemoen er på litt over 4GB og lastes ned fra Cryengine Marketplace som krever registrering.

Crytek avslører samtidig i en pressemelding at deres ray tracing-teknologi bakes inn i deres anerkjente Cryengine-grafikkmotor neste år.

Annonse


Dette er hva Crytek anbefaler for minimumskrav:

  • AMD Ryzen 5 2500X CPU/Core i7-8700
  • AMD Vega 56 8 GB VRAM/Nvidia GTX 1070 8 GB VRAM
  • 16 GB RAM
  • Win 10 x64
  • DX11

Slik yter 2080 ti

Hele poenget med motoren til Crytek er at også skjermkort som ikke koster over 10 000 kroner skal kunne servere innholdet med mange FPS, og siden vi tester med toppkortet kan vi med en gang sammenligne med et GTX 970m-kort (900-serien ble lansert i 2014, og dette er laptop-utgaven i tillegg) som er to generasjoner bak.

For å direktesammenligne kjørte jeg testen i samme lave oppløsning (1366 x 768) som Gamefromscratch dette YouTube-klippet:

Der 970m klarte 2998 poeng med ultra, yter 2080 ti ikke overraskende mye mer enn det eldre laptop-kortet og ender på 13 656 og med 150 FPS i snitt.

Vi testet så med opprinnelig skjerm-oppløsning, som i dette tilfellet er 3440 x 1440 i ultra, og oppnådde 6774 poeng og rundt 84 til 90FPS.

Vi prøver enda høyere oppløsning enn 4K, 5160 x 2160, for å finne ut hvordan det går når man presser motoren enda mer, og ganske riktig: dette var langt tøffere med en FPS på rundt 38 til 40 og 3192 poeng.

Dette sier Crytek om teknologien

“Ray tracing-teknologien som brukes i Neon Noir er både maskinvare og API-agnostisk og gjør det derfor mulig å aktivere ray tracing på på de fleste “mainstream” og moderne AMD- og Nvidia-skjermkort.”

“Funksjonen er en utvidelse av Cryengine sitt verdsatte Svogi-gjengivelsesverktøy som brukes i Cryteks spill, inkludert Hunt: Showdown.”

“Utviklere over hele verden vil kunne bruke dette avanserte alternativet til andre ray tracing-teknikker som er bundet til GPU-løsninger med dedikerte RT-kjerner. Vår ray tracing-teknologi bakes inn i den neste store Cryengine-oppdatering som kommer neste år.”

Kilde:
Cryengine

Annonse