CloudXR
Denne bilen dukket opp på scenen da Nvidia viste frem sin nye AR/VR-plattform.

Annonse


Denne dukket opp på scenen da Nvidia avslørte ny teknologi

Under MWC Los Angeles denne uken demonstrerte Nvidia-toppsjef Jensen Huang en ny plattform kalt CloudXR.

Dette er en plattform som gjør det mulig å strømme sky-generert AR- og VR-innhold over 5G. Plattformen er bygget for å støtte både SteamVR og OpenVR.

Strømmes via skyen

Nvidia planlegger nå å lansere et CloudXR-utviklersett (SDK) slik at selskaper kan begynne å tilby AR- og VR-innhold fra skyen til sine kunder.

Det hele fungerer ved hjelp av Nvidias GPU-baserte infrastruktur i skyen. Dette gjør at selskaper kan hente visuelt og virtuelt innhold fra skyen og strømme det til ulike enheter. På grunn av at innholdet genereres på Nvidias servere, trenger ikke kunden å ha dyr maskinvare med toppspesifikasjoner. På mange måter kan man sammenligne den nye plattformen med GeForce Now, bare med VR istedenfor tradisjonelle spill.

Annonse


Innholdet kan strømmes til både Windows-maskiner og Android-enheter.

Viste frem høyoppløst 3D-modell

Du kan se en demonstrasjon av teknologien i videoklippet nedenfor. Der får du se CloudXR i håndholdt AR-modus. En høyoppløst 3D-modell av en bil, som genereres via Nvidias servere, ble strømmet til en telefon på scenen. Legg merke til det det det rike detaljnivået.

Vi skulle gjerne likt å få vite flere detaljer om hvordan demonstrasjonen var satt opp, for eksempel om bilen faktisk ble strømmet via skyen i dette konkretet tilfellet. Det kan godt tenkes at Nvidia brukte en lokalt lagret versjon av bilen under demoen. Uansett så det ganske så stilig ut.

For bedrifter

Det er imidlertid ikke vanlige forbrukere som er målgruppa for CloudXR. Her retter Nvidia istedet seg mot bedrifter og merkevarer som vil tilby AR- og VR-innhold til kundene sine.

For eksempel kan det tenkes at bedrifter kan bruke teknologien for å dele høyoppløste 3D-modeller av en kommende bil med potensielle investorer som sitter på andre siden av jordkloden. I tillegg har teknologien et potensiale når det kommer til spill, ettersom plattformen støtter SteamVR og OpenVR-innhold.

Kilde:
Nvidia

Annonse