Annonse


Google: – Stadia vil kunne forutse din neste bevegelse for å redusere input lag

Googles strømmetjeneste er stadig nærmere en lansering. Det er ventet at den blir tilgjengelig neste måned, og naturligvis er det mange skeptikere blant oss som lurer på hvordan Google skal levere på alt de har lovt hittil, og hvordan opplevelsen kommer til å være påvirket av latens og input lag.

Bruker kunstig intelligens

I et intervju med Edge Magazine gir Madj Bakar i Google uttrykk for at dette ikke er noen bekymring i selskapet, og at tjenesten vil være “enda mer responsiv enn lokal maskinvare om et år eller to, likegyldig hvor kraftig maskinvaren vil være på det tidspunktet.”

Løsningen skal være kunstig intelligens som håndterer potensielle forsinkelser fra input til implementering i spill. Bakar omtaler teknikken som “negativ latens” der tjenesten forsøker å forutse den forventede mengden latens fra brukerens tilkobling for så å håndtere effekten av dette. Blant annet vil det handle om å øke bildefrekvensen for å redusere tiden det tar fra man trykker en knapp på kontrolleren og til spillet implementerer den tilhørende aktiviteten.

Google vil også forsøke å gjette din neste handling til enhver tid i et ledd for å redusere input lag. Det er ikke for å anta hvilken handling du tar for deretter å implementere handlingen din, men heller for å bruke disse anslagene til å forbedre responstiden når du trykker en knapp.

Annonse


Her kan du lese mer om Google Stadia:

Skal du prøve Google Stadia?

Kilde:
Neowin

Annonse