Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Match har bevisst svindlet gratis-brukere, hevder FTC. (Ill.: Match Group)

Se hva Match.com gjorde for å lure til seg 500 000 betalende brukere

Myndighetene i USA saksøker selskapet etter avsløring.

Federal Trade Commission (FTC) har saksøkt Match Group etter å ha avslørt at selskapet har lurt sine egne brukere.

Ifølge FTC har Match sørget for at intetanende brukere har blitt matchet med falske kontoer, kun for å få flere til å abonnere på tjenesten.

Match visste at kontoene var falske

Brukere som ikke betaler for Match-abonnement kan verken vise eller svare på meldinger de mottar på tjenesten. Men de blir varslet av Match via e-post. For å kunne svare eller lese meldingen må imidlertid brukeren abonnere, altså betale.

Men flere hundre tusen brukere, 499,691, skal blitt koblet opp mot falske kontoer mellom juni 2016 og mai 2018. Brukerne skal ha mottatt meldinger fra falske brukere som Match visste var falske. Likevel skal de altså ha sendt e-post til mottakerne, og bedt dem om å abonnere for å få tilgang til meldingene.

– Skal kjempe mot anklagene

Da berørte brukere valgte å abonnere, for å få tilgang, fant de raskt ut at det hele var svindel. Avsenderen, altså den falske kontoen, var for lengst bannlyst av Match.

Brukere som skal ha forsøkt å få pengene tilbake som følge av dette, ble imidlertid avvist av selskapet, hevder FTC.

– Jeg mener at FTC fundamentalt har misforstått vårt arbeid her, og vi kommer til å kjempe mot alle anklager, skal Match-toppsjef Hesam Hosseini har skrevet i en intern e-post.

Kilde:
Fast Company

Stikkord: dating, gratis, Match.com, svindel