Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Battle(non)sense brukte dette oppsettet for å måle reaksjonstiden i Overwatch fra han trykket en knapp og spillet viste det på skjermen. (Ill.: Battle(non)sense)

Bruker denne metoden for 40 prosent mindre input lag – helt uten AMD Anti-lag eller Nvidia Ultra-Low Latency

Spesielt viktig for kompetitive PC-spillere.

En naturlig antakelse for veldig mange spillere er at man må øke antallet FPS for bedre respons, mens ved lavere FPS så vil responstiden oppleves dårligere. I tilfeller der du ikke har maskinvare som tillater deg å kjøre spill i høyere FPS så tilbyr både AMD og Nvidia teknologi som skal hjelpe deg med å bekjempe problemer knyttet til input-lag og responstid.

Beste løsningen er å låse FPS-en

YouTube-brukeren Battlenonsense går i dybden på hva de to GPU-produsentene har å tilby med sine respektive verktøy for anti-lag, men mener at han har kommet over noe som urelatert til disse har en veldig stor påvirkning på responstiden du til syvende og sist ender opp med:

I videoen kommer Battlenonsense frem til at både Nvidia Ultra Low-Latency og AMD Anti-lag gjør det de lover – en forholdsvis liten reduksjon i i input-lag i de situasjonene der det er skjermkortet som utgjør en flaskehals og ikke prosessoren.

Det han også oppdaget var en dramatisk reduksjon i input-lag ved å først og fremst låse FPS-en til 60 bilder i sekundet, og ytterligere en reduksjon når han skrudde av AMD sin Anti-Lag. Responstiden økte med 30ms, tilsvarende 42 prosent. For de aller fleste og særlig kompetitive spillere er dette av betydning når man spiller på nett.

Ideen ser ut til å være at man selv begrenser FPS-telleren slik at skjermkortet opplever mindre belastning som i tur øker responstiden.

Pleier du å låse FPS-en din fast eller ønsker du å oppnå maks FPS?

Stikkord: amd, input lag, nvidia, Overwatch, responstid