Tesla brannbil krasj
Sjåføren kom heldigvis uskadet fra ulykken.

Annonse


Spiste bagel og drakk kaffe da Tesla-en dundret inn i en parkert brannbil

Robin Geoulla var ute og kjørte sin Tesla Model S da han 28. januar i fjor krasjet inn i en brannbil som stod parkert på veien. Geoulla kom fra ulykken uten fysiske skader. Nå har USAs National Transportation Safety Board offentliggjort en rapport som inneholder detaljer fra hendelsen.

Ikke hendene på rattet

Mannen traff brannbilen i en hastighet på 50 km/t. Ifølge NTSB hadde sjåføren sjelden hendene på rattet i løpet av de siste 13 minutter og 48 sekundene før ulykken inntraff. Under denne perioden var Autopilot aktivert.

Et øyenvitne som passerte Tesla-en like før sammenstøtet oppstod, hevder at sjåføren, Geoulla ikke hadde øynene på veien.

Ulykkesrapporten har konkludert med at Geoulla ikke snakket i telefonen eller skrev en tekstmelding før kollisjonen. Etterforskerne vil imidlertid ikke utelukke at han så på telefonen sin av en annen grunn.

Annonse


Akselererte

Men hva sier hovedpersonen selv? Geoulla har sagt til politiet at han spiste en bagel og drakk kaffe. Han la også til at han så brannbilen først etter at ulykken var et faktum.

Videre kommer det frem at Tesla-en, før ulykken, hadde kjørt bak en annen bil i en hastighet på ca 33.8 km/t. Men da bilen foran byttet fil begynte Tesla-en å akselerere for å nå den valgte cruise control-hastigheten på 129 km/t. Den rakk imidlertid ikke å nå denne hastigheten og traff brannbilen i 50 km/t.

Reagerer på konklusjon

Tesla sier klart og tydelig i fra om at Autopilot-funksjonen ikke erstatter oppmerksomheten til sjåføren og at hendene alltid bør være på rattet, også når Autopilot er aktivert.

Nettstedet Electrek mener at NTSB kommer konkluderer på feil grunnlag i denne saken.

«Tesla har ingen måte å oppdage om hendene er på rattet. Alt den kan oppdage er om sjåføren dreier på rattet eller ikke. Derfor kan de aldri hevde at “sjåføren hadde ikke hendene på rattet», skriver nettstedet.

Kilde:
Electrek

Annonse