Helt siden de først startet å snakke om Taycan i 2015 har alle lurt på hvordan Porsche sin første hel-elektriske blir. Nå har vi svaret, i hvert fall på papiret.
Godt over en million kroner
Dette blir, ikke overraskende, dyre biler: Turbo vil koste 150 900 dollar (1,36 millioner kroner), mens Turbo S er enda dyrere: 185 000 dollar (1,67 millioner kroner).
Begge har motorer på alle hjulene og begge klarer 0 til 60 mph på tre sekunder eller mindre (Turbo: 3 sekunder, Turbo S: 2,6 sekunder). Topphastighet: 161 mph. (Tesla Model S og X i Performance-utgaver har en makshastighet på 163 mph takket være en programvareoppdatering).
Turbo-modus
Det kommer flere modeller senere, en med kun bakhjulsdrift som blir noe rimeligere, samt en Cross Turismo-inspirert modell.
Annonse
Rekkevidden på bilene er ikke helt bekreftet, men Porsche nevnte 450 km, men det blir neppe realiteten for de dyreste og kraftigste modellene.
Årsaken er at Turbo-modellen i “launch control”-modus yter 670 hestekrefter, mens Turbo S klarer 750 i samme modus.
Lading
Takket være 800 volt-teknologi kan Taycan lade fra fem til 80 prosent på under 23 minutter om man lader med 270kW-ladere.
Porsche lover også å bygge ut 350kW-ladere i egne butikker.
For de av dere som ikke har over en million kroner å bruke på bil, så lover Porsche å lansere en modell til under 100 000 dollar (903 000 kroner), men når det skjer er høyst usikkert.
Kilde:
The Verge
Annonse