Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dette er Porsche sin første hel-elektriske: 2,3 sekunder og 23 minutter hurtiglading

Se den her.

Helt siden de først startet å snakke om Taycan i 2015 har alle lurt på hvordan Porsche sin første hel-elektriske blir. Nå har vi svaret, i hvert fall på papiret.

Godt over en million kroner

Dette blir, ikke overraskende, dyre biler: Turbo vil koste 150 900 dollar (1,36 millioner kroner), mens Turbo S er enda dyrere: 185 000 dollar (1,67 millioner kroner).

Begge har motorer på alle hjulene og begge klarer 0 til 60 mph på tre sekunder eller mindre (Turbo: 3 sekunder, Turbo S: 2,6 sekunder). Topphastighet: 161 mph. (Tesla Model S og X i Performance-utgaver har en makshastighet på 163 mph takket være en programvareoppdatering).

Turbo-modus

Det kommer flere modeller senere, en med kun bakhjulsdrift som blir noe rimeligere, samt en Cross Turismo-inspirert modell.

Rekkevidden på bilene er ikke helt bekreftet, men Porsche nevnte 450 km, men det blir neppe realiteten for de dyreste og kraftigste modellene.

Årsaken er at Turbo-modellen i «launch control»-modus yter 670 hestekrefter, mens Turbo S klarer 750 i samme modus.

Lading

Takket være 800 volt-teknologi kan Taycan lade fra fem til 80 prosent på under 23 minutter om man lader med 270kW-ladere.

Porsche lover også å bygge ut 350kW-ladere i egne butikker.

For de av dere som ikke har over en million kroner å bruke på bil, så lover Porsche å lansere en modell til under 100 000 dollar (903 000 kroner), men når det skjer er høyst usikkert.

Kilde:
The Verge

Stikkord: Bil, Porsche