Deja vu er det nærmeste vi kommer å beskrive følelsen vi fikk da vi hørte om Zao for første gang.
For du husker vel FaceApp, appen som lar deg «bli eldre eller yngre» på bare noen sekunder? Vi skrev om FaceApp tidligere i sommer, da den tok internett med storm. Nå er det en kinesisk AI-app som har gått viralt.
Deepfake på fremmarsj
Zao lar deg byttet ut kjendisers ansikt med ditt eget. Men det er ikke snakk om et stillbilde-resultat – med appen blir ansiktet ditt plassert i scener fra populære TV-serier og filmer. Deepfake-teknologi sørger for å gi liv til ansiktet ditt, og resultatet er faktisk ikke så dårlig.
Les også: Ber FBI om å etterforske denne appen
Annonse
Appen ble lansert på fredag og steg raskt på topp-listen over gratis-apper i kinesiske App Store, der den har ligget øverst de siste dagene.
Her kan du se et eksempel på hva Zao kan gjøre:
In case you haven’t heard, #ZAO is a Chinese app which completely blew up since Friday. Best application of ‘Deepfake’-style AI facial replacement I’ve ever seen.
Here’s an example of me as DiCaprio (generated in under 8 secs from that one photo in the thumbnail) ? pic.twitter.com/1RpnJJ3wgT
— Allan Xia (@AllanXia) September 1, 2019
Går lynraskt
Det skal ha tatt bare åtte sekunder å generere klippet som du nettopp så, og det ble generert av kun ett bilde. Men Zao lar deg også gå gjennom en litt mer grundig prosess der du laster opp flere bilder av ansiktet ditt, både med munnen åpen og lukket. Dette skal bidra til et enda bedre resultat.
Du får imidlertid ikke mulighet til å plassere ansiktet ditt på videoklipp fra ditt personlige galleri. Her er du begrenset til bestemte filmscener som Zao har trent AI-en til å fungere med.
Hva sier du ja til?
Men appen er ikke ukontroversiell. Den har allerede blitt bombardert med negative anmeldelser i App Store, og mange uttrykker bekymring for personvernet sitt. Og det er kanskje ikke så rart. For som Bloomberg skriver: I personvern-retningslinjene skriver utviklerne at de forbeholder seg retten til å få en «gratis, ugjenkallelig, permanent og overførbar» lisens til all brukergenerert innhold.
Snudde
Etter at Zao havnet i medias søkelys, og kritikken haglet mot den, har selskapet bak appen gått ut og sagt at de ikke skal bruke brukernes bilder eller video for noe annet enn app-forbedringer uten deres tillatelse. De vil også slette brukerdata fra sine servere når brukere sletter data fra appen, bedyrer Changsha Shenduronghe Network Technology, selskapet bak appen.
Selskapet er ifølge Bloomberg eid av Momo, et kinesisk selskap blant annet eier en datingtjeneste.