Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Den elektriske motorsykkelen fra Curtiss kommer med en batteripakke i V8-formasjon. (Ill.: Curtiss Motorcycle)

Har satt i gang produksjonen av elektrisk V8-motorsykkel, med 3D-printing

Ikke hvilken som helst motorsykkel heller.

For nesten ett år siden introduserte Curtiss Motorcycle den kommende Zeus V8-sykkelen – en helelektrisk motorsykkel som nå er satt i produksjon etter at selskapet inngikk partnerskap med deleprodusenten Fast Radius.

Balansert samarbeid

Brian Simms i Fast Radius beskriver et velbalansert partnerskap der de to selskapene på hver sin side av utviklingsprosessen gjør det de kan best. Mens Curtiss Motorcycle står for designet av unike motorsykler så matcher Fast Radius prosjektet med riktig teknologi og kvalitetskomponenter.

Partnerskapet innebærer at de to selskapene skal ta i bruk en såkalt hybrid produksjonsprosess i utformingen av den ganske så unike motorsykkelen. Allerede skal de ha produsert 60 av delene som skal brukes i Zeuz V8, skriver Electrek. De første 100 eksemplarene skal nå være underveis i produksjonen, og det planelegges at disse ferdigstilles i 2020 til en pris på 75 000 dollar, rundt 650 000 kroner.

Motorsykkelen i seg selv bærer en kjent stil med et ganske særeget preg, der batteripakken er i V8-formasjon. De åtte sylindrene holder en kapasitet på 16,8 kWh.

Kilde:
Electrek

Stikkord: zeus