Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Informasjon om plasseringen til flere milloner Instagram-brukere har blitt lagret av et reklameselskap. (Ill.: Pixabay )

Facebook kaster ut reklamepartner fra Instagram. – Vi har ikke gjort noe galt

Samlet inn data fra flere millioner brukere.

Facebook-eide Instagram sendte onsdag ut et brev til Hyp3r der det blir klart at byrået kastes ut fra tjenestens reklameplattform.

Lagret brukernes «historier»

Årsaken er at Hyp3r utviklet verktøy som gjorde det mulig å samle inn enorme mengder data fra Instagram-brukere. Denne informasjonen inkluderte både innlegg, profil-informasjon og steder brukerne har besøkt. Hyp3r fikk også tilgang til brukernes «historier» og lagret disse på egne servere.

Dataene ble deretter brukt av Hyp3r-klienter for å kunne tilby målrettet reklame for brukerne.

Gjør endring

Instagram opplyser i en uttalelse overfor CNBC at Hyp3r har brutt selskapets retningslinjer.

«Vi har fjernet dem fra plattformen vår. Vi har også gjort en produktendring som skal forhindre andre selskaper fra å hente data fra offentlige Location-sider på denne måten», sier en talsperson for selskapet.

Hyp3r utnyttet nemlig en sårbarhet på Instagram som gjorde det mulig for hvem som helst å få tilgang til informasjon fra offentlige Location-sider. Brukeren behøvde ikke engang å være innlogget for å få tilgang. Instagram skrur nå av muligheten for dette.

Nekter

Hyp3r hevder på sin side at de ikke har brutt noen retningslinjer.

«Hyp3r er, og har alltid vært, et selskap som legger til rette for autentisk, herlig markedsføring som er i tråd med personvernreguleringer og sosiale mediers brukervilkår. Vi ser aldri noe innhold eller informasjon som ikke kan nås offentlig av alle på internett».

Kilde:
CNBC

Stikkord: Hyp3r, reklame