tesla_model3
Bildet viser en simulasjon av Model 3-frontkrasj. Videoen er å finne i Teslas oktober-innlegg fra i fjor.

Annonse


Amerikanske myndigheter til Tesla: – Slutt å villede publikum!

Trafikksikkerhetsmyndighetene i USA mener Tesla feilaktig markedsfører Model 3 sine sikkerhetegenskaper ved å direktesammenligne mot langt tyngre biler.

Dette reagerer de på

Det er nå kjent at NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har hatt en rekke møter med Tesla etter at flere av bilene har vært involvert i høy-profilerte krasj som er blitt omtalt i media, og med et spesielt fokus på autopilot-funksjonen.

Konkret er de langt fra fornøyd med at Tesla, i et blogg-innlegg oktober i fjor. Der meldte selskapet at Model 3 har “den laveste sannsynligheten for skader som noen gang er testet”.

Denne grafen fra oktober i fjor er å finne i blogg-innlegget til Tesla. Det er denne informasjonen NHTSA reagerer på og mener at Tesla sammenligner Model 3 sin sikkerhet direkte mot biler de ikke kan direktesammenligne mot.

NHTSA mener Tesla ikke kan mene det

Men NHTSA mener at det er feilaktig av Tesla å sammenligne Model 3 mot alle typer biler, inkludert SUV-er i eksempelet er vektforskjellen på mer enn 113 kg.

Annonse


For eksempel: om en Model 3 krasjer med en langt tyngre SUV, så vil den tyngre og større SUV-en ha en større sjanse for å overleve krasjet med mindre skader og å unngå å skade passasjerene – dette uansett hvor god ratingen er for Model 3

Det er av denne grunn NHTSA mener at Tesla villeder når de sier at Model 3 er den sikreste, punktum. NHTSA har tidligere uttalt at av de bilene som får fem av fem poeng, så er det ingen bil som er “den sikreste av dem alle”.

Kilde:
The Verge

Annonse