Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Elektriske sparksykler har tatt helt av flere steder i verden. Til glede for enkelte, men frustrasjon og fortvilelse for andre. (Ill.: Bird )

Studie: El-sparksyklene er ikke spesielt miljøvennlige

Men det er ikke el-sparksyklene i seg selv som er det største problemet.

Mens elektriske sparksykler har inntatt Oslo for fullt denne sommeren, diskuteres det fortsatt heftig i andre norske byer hvorvidt disse farkostene skal tillates eller ikke.

Trafikksikkerhet er et av de viktigste stikkordene for hva diskusjonene går ut på. Mange ønsker å ha dem fjernet fra bybildet. Franske myndigheter har brukt ordet «anarki» for å beskrive situasjonen rundt elsparksykler i landet.

Les også: Bannlyser elektriske sparksykler etter dødsfall

Men også i Norge har motstanden en kraftig stemme. Du skal ikke lete lenge i et kommentarfelt før du finner noen som omtaler elsparksyklene som livsfarlige leketøy, og som krever dem fjernet fra gatene. Norske myndigheter har foreløpig ikke gitt signaler om eventuelt forbud.

Les også: Boosted lanserer el-sparkesykkel: tre ganger dyrere enn konkurrentene

De aller fleste ser nok både positive og negative sider ved denne voksende industrien. Men hvis du tror at din sparksykkelbruk er et veldig miljøvennlig alternativ, bør du kanskje tro om igjen.

I hvert fall hvis vi skal tro en nylig publisert studie fra forskere ved North Carolina State University.

Miljøfiendtlig produksjon

Ved første øyekast kan de elektriske sparksyklene se ganske miljøvennlige ut. De slipper for eksempel ikke ut drivhusgasser. Men forskerne hevder nå at å kjøre elsparksykkel produserer mer drivhusgass-utslipp per kilometer enn når man reiser med buss, sykkel, moped eller spaserer.

Fordi: selv om syklene i seg selv ikke er spesielt skadelig for miljøet, hevder forskerne at materialene som blir brukt for å produsere rammene, hjulene og batteriene, bidrar til betydelige utslipp av drivhusgasser.

Les også: Birds nye el-sparksykkel er en råtass med rekkevidde på opptil 5 mil

Forurensing ved innsamling

Men det er ikke bare produksjonen av komponentene i sparksykkelen som som skader miljøet, mener forskerne. Et annet viktig moment er det faktum at utleie-selskapene må bruke bil for å samle inn farkostene på slutten av dagen. Dette må gjøres for å lade dem slik at de blir klare til neste neste dag. På grunn av at det er biler som brukes til dette, bidrar det til utslipp av drivhusgasser. I tillegg kommer transporten fra fabrikken og til de respektive markedene de skal operere i.

– De hevder at de er vennlige mot Jorda og potensielt «karbonfri», sier sjefsforfatter bak studien, Joe Hollingsworth.

– Det vi har funnet ut er at selv om de har null utslipp i seg selv, er det flere prosesser som gjør at disse likevel ikke er karbonfrie.

Les også – Nashville bannlyste elektriske sparksykler i juni:

Vandalisme er et problem

For å gjennomføre studien, som er publisert i Environmental Research Letters, brukte forskerne første generasjons Birds-sparksykkel som et eksempel. De kalkulerte først utslippene forbundet med produksjonen av Bird-modellen. De fant da ut at materialene og produksjonsmetodene utgjør omtrent halvparten av påvirkningen elsparksykkelen har på miljøet. Denne påvirkningen forsterkes også av elsparksykler som vandaliseres eller blir ødelagt. 

Hollingsworth oppfordrer nå selskaper til å «redusere innsamling- og distribuering-byrder ved å for eksempel kreve at de benytter seg av mer effektive og miljøvennlige biler.

– Jeg håper at studien vår hjelper forbrukerne med å ta med i betraktningen hva man faktisk erstatter med elsparksyklene. Forhåpentligvis vil det også hjelpe selskapene med å håndtere hvordan deres ansatte kjører rundt for å plukke dem opp på en bedre og mer effektiv måte, sier Hollingsworth.

De færreste erstatter sparksykkelen med bilen

Gjennom studien har forskerne spurt personer som benytter seg av elektriske sparksykler om hvilket transportmiddel de ville brukt dersom elsparkysklene ikke var tilgjengelig. Nesten halvparten av de spurte skal ha svart at de enten hadde gått eller syklet. En tredjedel skal ha svart at de hadde brukt bilen.

Selv om det alltid vil være mer miljøvennlig å gå eller sykle, er det fortsatt liten tvil om at biler skader miljøet mer enn elsparksyklene, ifølge studien. Men det kan være mer miljøvennlig å velge bussen dersom den aktuelle ruten har mange passasjerer.

Mer miljøvennlig enn enkelte alternativer

Alt i alt konkluderer forskerne med at det ikke er elsparksyklene i seg selv som er spesielt skadelig for miljøet, men at infrastrukturen rundt dem er det.

– Det er mange faktorer å ta i betraktning, men elsparksykler er mer miljøvennlig sammenlignet med enkelte andre transportmidler, sier Jeremiah Johnson, også deltok i studien.

Kilde:
The Guardian

Stikkord: Biord, boosted, elsparksykkel