OpenXR
OpenXR skal gjøre VR-verden litt mindre komplisert.

Annonse


VR-bransjens våte drøm kan bli til virkelighet

Utvalget blant VR-hodesett vokser stadig, men økosystemet for apper virker mangelfullt og kryssplattform-støtten har man bare kunnet glemme.

OpenXR-standarden skal være svaret på bønnene fra VR-entusiastene.

Standarden skal «sammensveise de underliggende tilkoblingene mellom VR og AR-maskinvare, spillmotorer og innhold».

Det er organisasjonen Khronos Group som står bak dette bredt støttede initiativet. Går det som organisasjonen ønsker skal utviklingen av VR/AR-apper kunne strømlinjeformes på tvers av hodesett og plattformer.

Annonse


Støttes av alle

Standarden har vært under utvikling siden april 2017 og støttes nå av stort sett alle selskaper som opererer innenfor VR-industrien. Det inkluderer Facebook, Microsoft og Magic Leap og mange fler. Det er representanter fra organisasjonens medlemselskaper som selv utvikler standarden.

Les også: Firefox’ VR-nettleser lansert til Oculus Quest

I dag har Khronos Group lansert den første offisielle versjonen av OpenXR-spesifikasjonen, versjon 1.0. Dette er den første lanseringsklare versjonen.

«Utrolige, portable brukeropplevelser»

Khronos rullet ut en eksperimentell versjon av den nye standarden for noen måneder siden. Nå som OpenXR er lansert for fullt vil Khronos sørge for at standarden beholder bakoverkompatibilitet i fremtiden.

«Det vil gi programvare- og maskinvareutviklere en solid grunnmur å stå på for å levere utrolige, portable brukeropplevelser», skriver Khronos i en pressemelding.

Saken fortsetter under bildet.

VR

Ved å benytte seg av spesifikasjonen kan utviklere designe apper som kjører likt på forskjellige hodesett uten at spesialtilpasninger for hver enkelt modell er nødvendig. Når et selskap utvikler spill for VR-hodesett, og dette bygges på OpenXR-standarden, vil automatisk alle kompatible VR-sett kunne kjøre dette spillet.

Det åpnes også opp for kryssplattform-støtte slik at man vil kunne spille sammen eller dele apper på tvers av VR-hodesett.

Hele VR-bransjen er med

Microsoft har allerede innført støtte for OpenXR på både HoloLens og Windows VR/MR-hodesett. Epic sier at de har implementert Open XR 0.9-støtte i Unreal Engine og planlegger å oppdatere motoren for 1.0-lanseringen. Oculus har forpliktet seg til å introdusere OpenXR til både Rift og Quest senere i år.

Foruten nevnte selskaper jobber Valve, HTC, Nvidia, ARM, AMD og flere andre med å implementere OpenXR.

Kanskje kan dette rydde litt opp i VR-jungelen?

Kilde:
Road to VR

Annonse