Chris Hughes
Chris Hughes grunnla i sin tid Facebook sammen med Mark Zuckerberg. (Ill.: TradingBlvd)

Annonse


Facebook-grunnlegger i samtaler med myndighetene i USA – vil splitte opp selskapet

Chris Hughes grunnla Facebook sammen med Mark Zuckerberg i 2004, men i dag har de to vidt forskjellige syn på nettstedets framtid. Hughes har tidligere gått offentlig ut og sagt at han støtter en oppsplitting av Facebook, Instagram og Whatsapp.

Les også: Facebook-grunnlegger ber om oppdeling av selskapet – selskapet fnyser av ideen

Snakker med justisdepartementet og FTC

Men han er ikke bare en tilhenger av denne idéen. Han jobber nemlig aktivt med amerikanske myndigheter for å realisere splittelsen. Det skriver The New York Times torsdag.

Hughes, som forlot Facebook i 2007, har vært i samtaler med Federal Trade Commission (FTC), det amerikanske justisdepartementet og statsadvokater i løpet av de siste ukene. Temaet for samtalene har Facebooks maktposisjon.

Annonse


Kritiserer «defensive oppkjøp»

Sammen med Tim Wu og Scott Hemphill har Hughes diskutert Facebooks kontroversielle oppkjøp av blant annet Instagram og Whatsapp. Hughes mener at Facebook har gjort en rekke «defensive oppkjøp».

Les også: Facebook: – Vi står for bare 20 prosent av reklamemarkedet i USA!

Ved å kjøpe opp konkurrerende selskaper mener Hughes at Facebook har kvalt konkurransen. Samtidig har Facebook, ved å gjøre dette, kunnet beholde sin markedsledende posisjon og ta seg høyere betalt i annonsemarkedet.

Hughes: – Myndighetene må holde Mark ansvarlig

Nyheten kommer bare en dag etter Facebook mottok gigantboten på 43 milliarder kroner. Denne uken ble det også kjent at justisdepartementet i USA skal gjennomgå big tech-selskapene, altså Facebook, Google, Amazon og Apple – for å finne ut om de misbruker sin posisjon i markedet.

At Hughes ønsker at Facebook brytes opp ble først kjent i mai, da han publiserte en kronikk i The New York Times. Ifølge Hughes har Facebook misbrukt sin posisjon i åresvis.

“Myndighetene må holde Mark ansvarlig. Lovgivere har i for lang tid stått på sidelinjen og sett på Facebooks eksplosive vekst, men oversett deres ansvar for å beskytte amerikanere og sørge for at markedene forblir konkurransedyktige”

Kilde:
The New York Times

Annonse