tesla-patent-robot
Tesla har funnet opp et bedre system som lar roboter bli en større del av bilproduksjon.

Avslører revolusjonerende kabelhåndtering som skal gjøre robotenes jobb mye enklere

Tesla har avslørt sin nye kabelarkitektur, og den omtales som revolusjonerende fordi tilnærmingen legger opp til automatisering med roboter i produksjonsprosessen. I tillegg kommer selskapet til å bruke færre materialer i kommende biler som Model Y og Model Pick-up, hvis vi kan kalle den det.

Tar selvkritikk for tvungen automatisering

Selskapets sjef forteller at et av deres største tabber i forbindelse med automatisering av Model 3-produksjonen var at man forsøkte å automatisere enkelte oppgaver som mennesker er mye bedre enn roboter til å utføre, eksempelvis det å håndtere og til dels manipulere kabler.

For å forbedre dette aspektet har Tesla redusert lengden på ledningsnettene: mens Model S hadde kabler tilsvarende tre kilometer, så ble dette halvert til omkring 1,5 kilometer med Model 3. Neste steg er altså å forkorte dette ytterligere og mer drastisk, for selskapet jobber med en helt ny arkitektur som skal brukes i fremtidige bilmodeller.

Roboter kan håndtere kabler

Til å begynne med så har de et mål om å ta ned lengden til kun 100 meter med Model Y. Det utgjør en dramatisk nedgang fra de tre kilometerne med kabel man finner i Model S og betyr i tillegg til en enklere produksjonsprosess at man også oppnår vektreduksjon til en viss grad.

Tesla har patentert den nye arkitekturen og Electrek har fått tak i dokumentet sammen med tilhørende illustrasjoner:

Patentdokumentene avslører et mer sofistikert system for håndtering av kabler som enklere kan tilvirkes av roboter. Ved å forkorte ned på antall kabler og lengden på disse så kan robotene igjen stå for større deler av produksjonen, som i tur vil gi kortere og mer effektiv produksjonstid. Sammen med færre kabler så tar patentet utgangspunkt i at man introduserer bruk av en type node som kontrollerer flere enheter eller komponenter, for eksempel låsemekanismer i døra, lys og lyd.

Kilde:
Electrek