Tesla har avslørt sin nye kabelarkitektur, og den omtales som revolusjonerende fordi tilnærmingen legger opp til automatisering med roboter i produksjonsprosessen. I tillegg kommer selskapet til å bruke færre materialer i kommende biler som Model Y og Model Pick-up, hvis vi kan kalle den det.
Tar selvkritikk for tvungen automatisering
Selskapets sjef forteller at et av deres største tabber i forbindelse med automatisering av Model 3-produksjonen var at man forsøkte å automatisere enkelte oppgaver som mennesker er mye bedre enn roboter til å utføre, eksempelvis det å håndtere og til dels manipulere kabler.
For å forbedre dette aspektet har Tesla redusert lengden på ledningsnettene: mens Model S hadde kabler tilsvarende tre kilometer, så ble dette halvert til omkring 1,5 kilometer med Model 3. Neste steg er altså å forkorte dette ytterligere og mer drastisk, for selskapet jobber med en helt ny arkitektur som skal brukes i fremtidige bilmodeller.
Roboter kan håndtere kabler
Til å begynne med så har de et mål om å ta ned lengden til kun 100 meter med Model Y. Det utgjør en dramatisk nedgang fra de tre kilometerne med kabel man finner i Model S og betyr i tillegg til en enklere produksjonsprosess at man også oppnår vektreduksjon til en viss grad.
Annonse
Tesla har patentert den nye arkitekturen og Electrek har fått tak i dokumentet sammen med tilhørende illustrasjoner:
Patentdokumentene avslører et mer sofistikert system for håndtering av kabler som enklere kan tilvirkes av roboter. Ved å forkorte ned på antall kabler og lengden på disse så kan robotene igjen stå for større deler av produksjonen, som i tur vil gi kortere og mer effektiv produksjonstid. Sammen med færre kabler så tar patentet utgangspunkt i at man introduserer bruk av en type node som kontrollerer flere enheter eller komponenter, for eksempel låsemekanismer i døra, lys og lyd.
Kilde:
Electrek
Annonse