Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Uber-regningen endte opp med å bli 100 ganger dyrere enn opprinnelig. (Ill.: Uber)

Ble trukket 15 000 kroner for en Uber-tur

Brukere måtte betale 100 ganger mer enn normalt.

Enkelte har de siste dagene erfart på den vonde måten at Uber ikke har noen åpenbar kontaktmetode om du skulle ha behov for deres støtte. Flere brukere melder fra om at de har blitt trukket enorme summer for helt vanlige kjøreturer, og på Twitter er det en kundestorm mot selskapet fordi det ikke viser seg enkelt å kontakte kundeservicen deres.

Flyttet desimalene to hakk

Det hele skyldes en feil i Uber sine systemer på onsdag som førte til at brukere ble belastet 100 ganger mer enn hva kjøreturen deres kostet. En av brukerne endte opp med å bli belastet 2052 dollar når vedkommende i utgangspunktet tok en tur som kostet 20,53 dollar.

Problemet skal ha vært svært vidstrakt: til å begynne med så ble feilen meldt i Washington DC og San Diego før det senere ble observert i Paris og andre steder. En tilsvarende feil har påvirket UberEats-tjenesten der denne er tilgjengelig. Enkelte skal ha fått kortene sine sperret av banken deres mens andre har mottatt varsler.

Beklager situasjonen

Uber forteller at problemet er rettet samtidig som de beklager situasjonen overfor Washington Post.

Før Uber gikk ut å forsikret alle de rammede om at de ikke trenger å ta kontakt med banken for å få korrekt belastning så var det mange som forsøkte å henvende seg til selskapets kundebehandlere – stort sett uten hell, da de visstnok ikke har et nummer man kan nå kundebehandlere på direkte.

Kilde:
Engadget

Stikkord: problem, uber