Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Musikkfansen har tre store strømmetjenester å velge blandt (Ill.: Pexels)

Så fort vokser Amazon Music

Over dobbelt så stor vekst som Spotify

Amazon Music er enda ikke i nærheten av å ha like mange abonnenter som Spotify, men med kraftig vekst det siste året så begynner Amazon å bli en seriøs konkurrent til både Apple Music og Spotify. Apple Music har rundt 60 millioner abonnenter, mens Spotify fremdeles er kongen på haugen med sine over 100 millioner brukere. Amazon Music er oppe i 32 millioner.

70 prosent på ett år

Veksten for de to største derimot har gradvis gått litt nedover – men Amazon Music nå haler innpå med en vekst siden i fjor på hele 70 prosent. Til sammenligning vokste Spotify med “bare” 25 prosent i samme periode.

Selv om Amazon kom litt senere på markedet så kan nok mye av veksten forklares med at de også har sin egen høyttaler, Echo, som også fungerer som digital assistent.

Kaprer flere eldre brukere

Amazon Echo har blitt del av svært mange hjem, spesielt i USA, og 14 prosent av abonnentene til musikktjenesten er 55 år eller eldre. Dette til forskjell fra Spotify og Apple Music som hovedsakelig har en yngre brukerbase. Spotify har for eksempel bare fem prosent representert fra den aldersgruppen.

Echo-høyttaleren skal etter planene også få en ny versjon som har mye bedre lydkvalitet for musikklytting, og dette håper Amazon at vil få enda flere yngre brukere til å hoppe over til deres tjeneste.

Konkurransen blir tøffere

Prisnivået er det samme blandt alle tre konkurrentene, og Amazon Music har også et gratisabonnement som inneholder reklame. Tiden vil vise om Amazon vil ta helt innpå Apple eller Spotify. Fortsetter veksten på nåværende nivå så kan konkurransen, og kampen om musikk-abonnentene tilspisse seg om et år eller to. Dette kan bety rimeligere prising eller mer funksjonalitet for sluttbrukerne.

Kilde:
EnGadget

Stikkord: amazon music, Apple Music, musikk, spotify, strømming, teknologi