Hopp til navigasjon Hopp til innhold
MS "Roald Amundsen" er verdens første av sitt slag. (Ill.: Hurtigruten)

Hurtigruten med stort steg innen elektrisk satsing i sjøfart

Til Arktis med plug-in hybrid.

Innen sjøfart har man allerede sett helelektriske skip, men stort sett begrenser disse seg til å være ferger som kun dekker kortere distanser. Hurtigruten legger nå sine velkjente turer til Arktis med plug-in hybrid-fartøy for første gang.

Utslippsreduksjon og kostnadsbesparelse

En trenger fortsatt stor utvikling på batterifronten for å se helelektriske skip som tar seg over lange avstander, men allerede ser man at slike fartøy men med dagens batteriteknologi gir store gevinster: operatørene bak norske MF «Ampere» kan melde nedgang i utslipp tilsvarende 95 prosent, mens kostnadene har gått ned med 80 prosent.

Ikke lenge etter at den imponerende statistikken ble lagt frem så dukket det opp haugevis med bestillinger av elektriske ferger så vel som ombygging av eksisterende dieselstyrte ferger. Blant annet la norske Fjord1 inn en storbestilling hos Havyard Group.

Verdens første av sitt slag

I påvente av at slike helelektriske fartøy kan reise over lengre distanser så har nå industrien rettet oppmerksomheten sin mot en ny type innenfor noenlunde samme kategori, nemlig skip med plug-in hybrid-teknologi.

MS Roald Amundsen setter nå seil til Tromsø som verdens første hybriddrevne cruiseskip, med kapasitet til 500 personer. Hurtigruten-sjefen Daniel Skjeldam forteller at cruiseskipet stort sett drives av bunkersolje med at det er utstyrt med en batteripakke som gir mellom 45 og 60 minutters elektrisk drift. Batteriet kan lades både eksternt og internt i form av restenergi fra motorene.

– MS Roald Amundsen er utviklet til å ta restenergi fra motorene og sette dette inn i batteriet dersom skipet ikke har behov for det, for så å sette det tilbake når det trengs. På denne måten reduserer man utslippsmengden betraktelig uten at man trenger å ha ladestasjoner tilgjengelig i nærheten, forteller Skjeldam.

Viktig i skipsindustrien

Skjeldam avslutter med å si at bransjen forventer batterier til å være en viktig del av skipsindustrien som helhet i årene som kommer, men at de ikke har forventning om at skipene deres kan ta seg fram utelukkende på bruk av elektrisitet, da de kan finne på å ha ekspedisjoner opp til 20 dager i områder der det ikke er lademuligheter.

Kilde:
Electrek

Stikkord: hurtigruten, ms roald amundsen, skip, utslipp