Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Moderne ray-tracing kan skje i sanntid, og med ekstrem realisme. (Ill.: Wikipedia)

AMD tar patent på «hybrid»-ray-tracing

Spill: Vil effektivisere teknologien med helt nye metoder.

Det har skjedd enormt mye med teknologien siden ray-tracing av grafikk ble populært for å generere stillbilder på slutten av 80-tallet. Den gangen kunne det ta flere timer for programvare og en prosessor å beregne lys, refleksjoner og skygger i en scene – og da altså bare på ett eneste bilde.

I flere år senere var ray-tracing for animasjon forbeholdt store filmstudioer som kunne kjøre store mengder datakraft mot den krevende – men svært realistiske gjenskapningen av grafikk.

Ray-tracing tilbake for fullt

Nå 30 år senere er ray-tracing igjen blitt et hyppig brukt ord, men nå for rendring i sanntid i spill. Nye grafikk-kort fra Nvidia og AMD støtter ray-tracing, også kalt RTX, i sanntid, men AMD mener det fortsatt er flere begrensninger på dagens metoder.

Derfor har de sendtt inn en patentsøknad på en ny løsning som de mener vil revolusjonere effektiviteten av ray-tracing, da særlig for spill hvor grafikk-kravene ofte er store. Metoden AMD har tatt patent på dreier seg kort sagt om en hybridløsning som mye bedre skal utnytte og samkjøre både programvare og maskinvare.

Mer effektiv metode

En beskrivelse, trolig tatt fra patentdokumente, ble lagt ut av en bruker på Reddit og sier følgende:

Selskapet uttaler at dagens måter å gjøre ray-tracing på er altfor krevende av enten det ene eller det andre, og at det å overlate for mye av beregningene til enten prosessorer eller programmer fører til nedsatt ytelse og begrenset potensiale.

AMD innrømmer samtidig at det fortsatt er noen år igjen til ray-tracing blir helt vanlig og mer utbredt I spill og andre bruksområder. Men de mener samtidig at deres patenterte løsning vil være et steg i riktig retning av å gjøre det mulig raskere.

Les også:

Kilde:
Toms Hardware

Stikkord: amd, grafikk, patent, raytracing, Spill, teknologi