Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Store teknologiselskaper sitter på mye informasjon om deg. En ny lov i USA kan tvinge selskapene til å opplyse deg om hvor mye informasjonen er verdt. (Ill.: Trond Bie / ITavisen )

Zuckerberg kan bli tvunget til å fortelle deg hvor mye du er verdt for Facebook

Gjelder også Google, Amazon og Twitter.

Facebook, Google og andre store aktører samler inn vanvittige mengder data om hver og enkelt av oss. Men hvor mye er denne informasjonen verdt?

Kanskje kan Google og Facebook bli tvunget til å fortelle deg nettopp dette.

Vil gi deg info hver 90. dag

Senatorene Mark Warner og Josh Hawley introduserte mandag et nytt lovforslag som, hvis den blir vedtatt, tvinger teknologiselskaper til å avsløre verdien på personlige data.

Lovforslaget har fått navnet Designing Accounting Safeguards to Help Broaden Oversight and Regulations on Data Act (DASHBOARD), og vil gi brukerne en rapport hver 90. dag, med informasjon om hvilken type informasjon som er samlet inn, og hvor mye den er verdt for selskapene.

Men hvordan skal man regne ut hvor mye informasjonen er verdt? Dette er nok et sentralt spørsmål som helt sikkert kommer til å bli kraftig debattert blant teknologiselskapene.

– Folk innser ikke hvor mye dataene er verdt

Senator Warner anslår overfor Axios at data, slik som alder, plassering og sivilstatus kan være verdt ca 5 dollar i måneden per bruker.

– Disse selskapene samler inn enorme, enorme mengder data om oss. Hvis du er en flittig Facebook-bruker er sjansen stor for at Facebook vet mer om deg enn det myndighetene gjør, sier Warner til Axios, og legger til:

– For det første innser ikke folk hvor mye data som samles inn, og for det andre innser de ikke hvor mye denne informaskonen er verdt.

Ifølge Axios vil ikke alle teknologiselskaper omfattes av loven, dersom den blir vedtatt. Et kriterium er at selskapet må ha mer enn 100 millioner brukere i måneden. Det vil i så fall bety at både Google, Facebook, Twitter og Amazon omfattes av loven.

Hva tenker du om dette lovforslaget?

Kilde:
Business Insider

Stikkord: amazon, Google