Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Vi håper på mer kamp og mindre leting i det endelige produktet når det lanseres om rundt to måneder. (Ill.: Remedy/505)

VI TESTET: Studioet bak Max Payne og Quantum Break er snart klare med nytt spill

Spill: Los Angeles (ITavisen:) Dette er bra, dette er mindre bra.

Remedy, studioet bak Max Payne, Alan Wake og Quantum Break er tilbake med en delvis ny tittel.

Mer Quantum Break

Delvis mener jeg, på den måten at dette spillet låner både gameplay, mystikk og det visuelle fra Quantum Break fra 2016 (det er referanser i Quantum Break til deler av Controls historiedel), et spill jeg ikke helt klart å komme inn i grunnet tung historie og et bane-design jeg ikke var så begeistret for.

Dessverre ser Remedy ut til å videreføre mye av filosofien videre i Control.

RTX-klart fra første dag

La oss ta for oss det positive først, for det er tross alt en god del finnene gjør veldig bra hver gang. Spillet støtter RTX, og dette var mulig å aktivere og deaktivere i E3-demoen i sanntid for å sammenligne. RTX leverer en finpusset visuell opplevelse, men det er ikke noe must for å glede seg over grafikken, bare så det er klart.

Grafikken er flott, det visuelle er smart gjennomført og det er veldig morsomt å trekke til seg objekter for så å kaste det i stort fart mot fiender.

Morsomme kamper i en forvirrende verden

Dette hjelpes godt av silkemyk fysikk. Dette kan jo finnene etter Max Payne og Quantum Break.

Kast alt fra bord og gass-tanker, og man får servert et flammehav og herlige eksplosjoner det er lett å bli hekta på – til fiendene er døde. For når det ikke er flere å kvitte seg med, er det din jobb å finne frem, og det er ikke alltid like lett. Det er dessverre også en rekke oppdrag der man må finne objekter og koble dem mot maskiner for å åpne dører, og mange dører som ikke åpnes.

Finnene kan det å skape lekre miljøer.

Vi håper de gjør det enklere å finne frem

Det er nemlig ingen visuelle indikasjoner på skjermen – man må hente frem kartet ganske ofte, men selv da er det vanskelig å gå seg bort, eller ende opp på samme kontor mange ganger på rad. Dette er veldig frustrende da det morsomste jo er kampene som også var i overkant enkle å beseire, i hvert i den delen av spillet vi hadde tilgang til i en knapp time.

Historien holder Remedy tett til brystet, men oppdraget er til syvende og sist og hjelpe Jesse med å finne noen hun har savnet veldig lenge og at menneskeheten har åpnet portaler de burde ha latt være å rote seg borti.

Control lanseres 27. august 2019 til Windows, Xbox og Playstation.

Stikkord: e319, QuantumBreak, remedy, Spill