Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Amazon passerer både Google og Apple i en ny måling. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu/ITavisen)

Passerer både Apple og Google – nå er de verdens mest verdifulle

Amazon-merkevaren kommer best ut.

I Kantar sin årlige verdirapportering kommer det frem at Apple som et varemerke er mer verdt enn Google, men begge selskapene må se seg slått av Amazon.

Enorm vekst

Netthandelgiganten vokste nemlig til en verdi på det som nå er rundt 315 milliarder dollar, sammenlignet med Apple og Googles henholdsvis 309,5 og 309 milliarder dollar. Den enorme forandringen fra året før skyldes Amazon har sett en verdiøkning på 52 prosent fra 2018.

Den enorme veksten forklares av Doreen Wang i Kantar at Amazon selger en rekke varierte tjenester, og at de på denne måten begrenser seg i mindre grad enn konkurrentene.

Førsteplassen har siden 2007 tilhørt enten Google eller Apple til enhver tid da Google for 12 år siden tok førsteplassen fra Microsoft. Det er data fra Kantar Worldpanel som benyttes i utformingen av listen, og for å kvalifisere til en vurdering så må selskapet enten være børsnotert eller være åpne om sine finansielle resultater.

Kilde:
MacRumors

Stikkord: amazon, Google, kantar, ranking, varemerke