Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Helt ny grafikk, og cross-platform støtte kommer til Call of Duty. (Ill.: Infinity Ward / YouTube)

Dette er grafikken i nye Call of Duty – slik klarer de det

Spill: Blir det mest realistiske spillet i serien takket være ny teknologi.

Nå som første trailer av Call of Duty:Modern Warfare er ute, går det livlige diskusjoner på nettet om grafikken i det nye spillet. Visuelt sett blir dette utvilsomt det beste i serien – og utvikleren Infinity Ward har gjort en enorm overhaling av grafikkmotoren.

Langt penere enn de forrige

Tidligere spill i serien var mer fokusert på å levere en solid flerspiller-opplevelse på alle platformer, med rask nok bildeoppdatering (FPS). Selv om Black Ops serien heller ikke så direkte dårlig ut, var ikke serien mest kjent for sin grafikk. Snart tre år gamle krigsspill som Battlefield 1 for eksempel ser fremdeles bedre ut enn fjorårets Black Ops 4.

Men Call of Duty:Modern Warfare vil nå endre på dette. Flere av scenene i den nye spill-traileren ser nærmest fotorealistiske ut, og alt i videoen skal være rendret av grafikkmotoren på en Playstation 4 i sanntid uten etterbehandling.

Nye algoritmer i grafikkmotoren er nå i stand til å håndtere hele fem ganger så mye geometri enn hva andre Call of Duty spill har prestert. Det ferdige spillet skal altså se minst like bra ut som det du ser i videoen.

Går for fotorealisme

Grafikk-designerne hos Infinity Ward har blandt annet tatt i bruk en teknikk kjent som photogrammetry. Dette er en metode som består av å scanne objekter i tre dimensjoner – men ikke bare for å definere form og størrelse. Metoden tar også hensyn til overflate, mønster, farger, og lysrefleksjoner på objektet. Med dette kan enda mer fotorealistiske modeller produseres for spillet. Man oppnår mye mer korrekt lyssetting enn hva som er mulig med kun rene simuleringer.

Call of Duty:Modern Warfare bruker dette til høy grad, i alt fra småsteiner og biler, til uniformer, og våpen. Sluttresultatet er et miljø som for det menneskelige øyet ser mer realistisk ut.

Beregner usynlige bølgelengder av lys

Spillet er også det første i serien til å bruke en en ”spectral rendering” teknikk for å simulere hvordan både synlig og usynlige lysfrekvenser ville oppført seg i virkeligheten. For eksempel vil infrarødt lys og varmestråling beregnes – og påvirke alt visuelt i sanntid. Disse tingene hver for seg utgjør bare ørsmå forskjeller – men samlet sammen i en scene så gjør det alt mye mer naturlig.

Til og med støvpartikler og fuktighet i luften kan nå temmelig realistisk simuleres. Luften i seg selv – hvis den har støv eller tåke – vil reflektere lys tilbake på tilsvarende måte som når man kjører med billys i tåkemørke.

Ytelsen skal ikke påvirkes

Dette er heller ikke spesielle ”ultra” innstillinger i grafikken – men faktisk basis-innstillinger som allerede er inkludert, og ikke engang kan skrus av på pc-versjonen.

Infinity Ward forsikrer også spillere om at den kraftig oppgraderte grafikken allikevel ikke skal påvirke spillets ytelse. Takket være stadig optimalisering og analyse av kildekoden greier de å presse like god ytelse bildemessig som på tidligere spill. Forskjellen er bare at alt ser mye, mye bedre ut.

Kan få større slagmarker

Sist men ikke minst vil grafikkmotoren for Call of Duty:Modern Warfare takle mye større brett enn tidligere. Et nytt system som i sanntid bare rendrer grafikk i et visst område rundt hver spiller gjør at utviklerne kan skalere opp miljøet større enn tidligere. Kanskje vi etterhvert får se store brett slik de er kjent fra Battlefield-serien også i Call of Duty. Vi gleder oss til oktober da spillet kommer ut.

Kilde:
EuroGamer

Stikkord: call of duty, call of duty:modern warfare, pc, photogrammetry, playstation 4, raytracing, Spill, xbox one