Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tesla har fått et luksusproblem grunnet høyt behov. (Ill.: Pexels)

Elon Musk innrømmet at de sliter med leveranser

Tesla opplever rekordhøye salgstall, men har problemer med å ta igjen på leveransesiden.

En ny epost fra Tesla-sjef Elon Musk har lekket til offentligheten. Denne gang er han bekymret for leveranse av bilene, selv om salgstallene nå ligger an til å gi rekordtall for andre kvartal. Tesla har hatt over 50 000 bestillinger på sine elbiler de siste tre månedene. Musk skrev i en epost at ”vårt behov er kraftig – vi har mange billeveranser å ta igjen for å gjøre kvartalet til en suksess”.

I fjor forsøkte han å forbedre leveranserutinene internt i selskapet ved å etablere en egen avdeling som skulle ha dette som hovedansvar. En tidligere visedirektør fra Wal-Mart kjeden ble leid inn – men av ukjente årsaker ble denne avdelingen senere lagt ned, og vedkommende ansvarlig jobber ikke lengre hos Tesla.

Store kostnader fremdeles bekymringsverdig

For ikke så lenge siden skrev vi også om at Elon Musk var bekymret for voksende utgifter i årets første kvartal. Musk er fremdeles bekymret for dette, og uttrykte sin bekymring i en nylig avdekket epost:

”Vi må også se nærmere på totalkostnaden for å få en bil fra fabrikken til kunden. Forrige kvartal hadde vi mange utgifter med express-sendinger, og ueffektive leveringsruter som førte til leveringskostnader som var høyere enn normalt. Dette gjør det vanskeligere for oss å gå med positivt resultat.”

Lover forbedringer igjen

Tesla har et luksusproblem med stor pågang av bestillinger – hele 90 700 biler ble bestilt i siste kvartal i fjor. Men fordi de ikke bruker bilforhandlere som kunne hjulpet med leveranse og distribusjon så er de selv helt ansvarlige fra bestilling til kundelevering. Musk har tidligere lovet at de skal ta igjen og ikke bli liggende på etterskudd, men så langt sliter de fremdeles med dette.

Les også:

Kilde:
Electrek

Stikkord: Bil, Elon Musk, nyheter, tesla