Windows 10 oppdatering har nå Variable Refresh Rate
Skjermbilde fra grafikken i Metro Exodus, kjørt på Windows 10.

Annonse


Windows 10 nå med “Variable Refresh Rate”

Som del av den store Windows 10 oppdateringen som kom i går, er det også gode nyheter for alle som kjører spill i Windows på pc. Den nye versjonen, kjent som 1903, har nemlig nå fått støtte for såkalt Variable Refresh Rate.

Dette skal begrense uønsket flimring og horisontale linjer i spill hvor skjermen ikke klarer å holde tritt med oppdateringsfrekvensen fra spillet og skjermkortet.

Først og fremst for UWP spill

En viktig presisering er også at dette foreløpig gjelder spill og apper på UWP (Universal Windows Platform) som ikke har innebygget støtte. Det er enda ikke bekreftet om innstillingen vil fungere på andre spill.

Det er tydelig at Microsoft vil gjøre mer for å støtte pc-spillere, og gjennom UWP ser vi stadig flere funksjoner og innstillinger som vil gi spillerne mer kontroll. Blandt annet har DirectX 12 vært en prioritet lenge – og det har også støtte for skjermkort med FreeSync (AMD skjermkort), og G-Sync (Nvidia skjermkort)

Kilde:
Reddit / Anandtech

Annonse