Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Teslas Autopilot-funksjon kan bli begrenset i Norge. (Ill.: Tesla )

Teslas Autopilot begrenses av EU – gjelder også Norge

Det samme gjør «Summon»-funksjonen.

Ifølge Twitter-brukeren «Green» er det funnet interessant informasjon i koden for Teslas Autopilot-system.

Skal vi tro informasjon tyder mye på at Autopilot-funksjonen kommer til å begrenses i EU, Norge inkludert.

I koden står det følgende.

«På grunn av nye lokale reguleringer, er grensen for hvor langt rattet kan svinge når Autosteer er aktiv, blitt justert. Dette kan redusere Autosteers mulighet til å gjennomføre skarpe svinger. I tillegg; for å sette igang Auto Lane Change (automatisk bytte av kjørefelt), må blinklysspaken bringes til det første punktet (holdes delvis opp eller ned)».

Om Summon-funksjonen:

«På grunn av nye reguleringer må telefonen din være aktivt tilkoblet bilen din via Bluetooth (på samme måte som du kobler til når du vil ringe eller bruke Media Player) når du bruker Summon».

Endringene gjelder land med følgende benevnelse: be bg hr cz dk ee fi fr de gi gr hu is ie it lv li lt lu mc nl no pl pt ro ru sk si es se ch tr gb

Dette sier Tesla

Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, bekrefter overfor ITavisen at bilene oppgraderes for å operere i tråd med nye krav fra EU.

– I fjor gjorde EU en endring i reglene for hvordan førerassistenter fungerer, kalt UN/ECE R79. Model S og Model X med Autopilot ble opprinnelig  godkjent under en tidligere versjon av samme regelverk, og vi oppgraderer nå disse bilene for å innfri de nyeste kravene, slik at vi kan tilby dem ny funksjonalitet fremover, sier Roland.

Kilde:
Reddit

Stikkord: autopilot, Bil, tesla, transport