Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Bilde fra Ubers børslansering i New York, fredag 10 mai. (Ill.: Reuters)

Uber sin børs-lansering endte med kalddusj – så mye gikk de ned

Overvurdert IPO?

Etter minst fire år med forberedelser var det endelig duket for Ubers børslansering i New York fredag. Kanskje ikke siden 2012, da Facebook ble børsnotert, har det hersket så store forventninger til en lansering. Derimot ble det skuffende resultater for tjenesteleverandøren denne første dagen.

Uro i markedet

Analytikere mener at blandt annet politisk turbulens for tiden er en av årsakene. New York-børsen har vært noe ustabil den siste uken på grunn av USAs uavklarte handelspolitiske avtaler med Kina.

Samtidig har også den største konkurrenten til Uber, selskapet Lyft, slitt i det siste med fallende aksjeverdier. Investorer er dermed tilbakeholdne, og mange vil se an hvorhen aksjeverdiene til slike transporttjenester går.

Uber har brukt flere år på å samle kapital fra private investerorer. Selskapet kjører fremdeles med tap, og det samme har også Lyft gjort i lengre tid.

Falt i verdi første dag

Fredag endte med en børsnotering på 41.57 dollar (362 NOK), noe som tilsvarte et prisfall på betydelige 7.6%. Dette anses som en dårlig start, siden bare 20% av alle børslanseringer de siste to årene har gått med prisfall på startlinja. Lyft falt 6.9% samme dag og er nå 28% lavere enn de var ved sin børsnotering.

En av toppsjefene i Uber, Dara Khosrowshahi, forsøkte å berolige investorer på Wall Street fredag:

“Min reaksjon er at dersom vi bygger dette opp grundig vil aksje-eiere etterhvert belønnes. Vi kan absolutt ikke måle suksess etter en dag, men over en periode på flere år”

Selskapet gikk også videre ved å si de ønsker å ta sine tjenester til nye høyder, og muligens gå inn i markeder for logistikk som for eksempel levering av matvarer.

Finans-professor Robert Johnson ved Heider College of Business i Nebraska, er en av de som fortsatt er skeptiske. Johnson bemerket dette om Ubers børsnotering:

”Selskapet har enda ikke fortjeneste. Nye konkurrenter kan komme inn i markedet, det er fremdeles risiko for reguleringer og hindringer, og markedet er svært følsomt for prisendringer. Hva er det å like ved denne muligheten?”

Gjør comeback i Norge

Uber har hatt problemer i en del land og byer hvor regelverk og lovgivning har satt kjepper i hjulene for tjenesten. Som kjent her i Norge ble det også stopp for selskapet – men de skal nå, i likhet med Lyft, gjøre en comeback takket være en ny sjanse fra samferdselsminister Jon Georg Dale.

Kilde:
Reuters

Stikkord: lyft, økonomi, teknologi, uber