Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dette er Bird One, selskapets egenproduserte el-sparksykkel. (Ill.: Bird )

Birds nye el-sparksykkel er en råtass med rekkevidde på opptil 5 mil

Trenger ikke leie – nå kan du kjøpe den til odel og eie.

Elektriske sparksykler har for alvor inntatt Norge etter at forbudet mot dem ble opphevet i fjor.

I Oslo tilbyr foreløpig Voi og Tier leie av sparksykler. Tusenvis av sykler er nå på plass i byen og brukes av mange mennesker hver eneste dag.

Den mørke siden

I USA er det Bird og Lime som er de største tilbyderne av sparksykkel-deling.

Men sparksykkel-deling har også her en mørk side ved seg. For selv om dette skal være et miljøvennlig transportalternativ, så er realiteten at disse fremkomstmidlene har skapt store utfordringer. Kanskje har du sett bilder av massive dynger der tusenvis av sparksykler ligger oppå hverandre, de fleste av dem i svært dårlig forfatning.

For problemet handler om de elektriske sparkesyklenes holdbarhet. Bruksmønsteret for disse sparksyklene kan ikke sammenlignes med en privateid sparksykkel. De brukes rett og slett vanvittig mye mer, og får hard medfart hver eneste dag.

Her er Bird One

Når har Bird, et av USAs største utleie-selskap for el-sparksykler, lansert en ny modell som lover mye lengre levetid.

Bird One skal være «kulmineringen av flere titalls millioner kjøreturer, banebrytende produktdesign og ingeniørarbeid, sikkerhetssertifiseringer og streng veitesting».

Sammenlignet med forgjengeren Bird Zero har den nye modellen dobbelt så lang batteritid. Du skal kunne kjøre opptil 48 kilometer på én ladning. Toppfarten er på 29 km/t. Vektmessig er den ganske tung med sine 17,5 kilo (maksvekt 100 kilo).

El-sparksykkelen er også mer motstandsdyktig mot regn, støv og generelt dårlig vær.

Den skal være langt mer robust takket være en forsterket aluminiumsramme.

Bird One har også slangeløse dekk, og Bird lover at nye modellen er mer behagelig å kjøre. Færre punkterte dekk er noe som trekkes frem som en vesentlig fordel.

Over ett år

Hittil har Bird-sparksyklene hatt en svært begrenset levetid. Normalt sett har syklene vart mellom 3-6 måneder. Det er klart at det byr på høye kostnader for Bird, som foreløpig ikke har vært et profitabelt selskap.

Nye Bird One skal kunne leve i godt over ett år, ifølge Bird, som håper å kunne gå fra store økonomiske tap, til å bli et lønnsomt selskap.

Man kan leie Bird One i USA fra og med i dag, der Los Angeles er først ute.

Kunder kan også kjøpe Bird One og få den til odel og eie. Den koster imidlertid ganske mye – 1.299 dollar må man ut med, noe som tilsvarer i overkant av 11.000 kroner.

Snart kommer Tier med nye sparksykler i Oslo

Her i Norge er det Ninebot/Segway-sparkesykler som tilbys av Voi og Tier. Bird brukte også modeller fra dette selskapet i 2017, men det viste seg at holdbarheten ikke møtte Birds krav til levetid.

Tiers Oslo-sjef, Lars Christian Grødem-Olsen, sier til ITavisen at Ninebot-sparksyklene har en levetid på seks måneder.

– El-sparkesykler trenger vedlikehold og pleie, og vi er veldig stolte av at våre Ninebots har hatt en livstid på over seks måneder med vår forretningsmodell. Dette er det vi forventer også for Oslo.

Han opplyser samtidig at nye sparksykler er på vei.

– Heldigvis blir sparkesykler bedre og bedre for hver generasjon, og vi har nå bestilt nye sparkesykler fra en annen fabrikk med en forventet levetid på 12 måneder. Vi  holder utkikk etter de beste sparkesyklene på markedet, såfremt de holder våre krav om trygghet, bærekraft og design, avslutter Grødem-Olsen.

Kilde:
Electrek


Stikkord: bird, scooter