Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebooks metode for å trene opp AI kan være i strid med GDPR. (Ill.: Pexels )

Arbeidere i India ser på bildene dine for å trene opp kunstig intelligens

Facebooks frilansarbeidere går manuelt gjennom millioner av bilder og innlegg.

Reuters skriver i dag at Facebook bruker frilansere for å manuelt gjennomgå private Facebook-innlegg for å trene opp selskapets AI-systemer.

Trener opp AI ved å gå gjennom innlegg manuelt

Ifølge nyhetsbyrået har Facebook 260 eksterne medarbeidere i India som går gjennom millioner av bilder, statusoppdateringer og annet innhold. Dette skal de ha gjort siden 2014.

Arbeiderne ser på innleggene for å kategorisere dem. De gir dem merkelapper basert på innholdet – for eksempel om det er et dyr som er på bildet, eller om det er et menneske eller en gruppe mennesker.

Ifølge Facebook gjøres dette for å forstå hvordan det vi publiserer på nettsamfunnet endrer seg over tid.

Over 200 slike prosjekter

Det var ansatte ved selskapet Wipro Ltd som avslørte informasjonen overfor Reuters. De har vært delaktig i arbeidet som omtales, men de ønsket å bli anonymisert i artikkelen.

Facebook sier til Reuters at de til enhver tid har ca 200 prosjekter som involverer innholdsmerking. Dette betyr at det sitter tusenvis av personer verden over og trener opp Facebooks algoritmer. Dette påvirker naturligvis hva som vises i nyhetsstrømmen til brukerne.

Facebook: – Nødvendig

At det potensielt sitter flere tusen mennesker å ser gjennom privat innhold på Facebook kan problematiseres med tanke på personvern. Men Facebook anser metoden deres som nødvendig.

– Det er en av kjernekomponentene i det du trenger. Jeg kan ikke se for meg at det forsvinner, sier Nipun Mathur, Facebooks AI-produktdirektør.

Wipro-arbeiderne sier til Reuters at de får et innblikk i livene til brukerne ettersom de har tilgang til feriebilder og annen informasjon. Facebook innrømmer overfor Reuters at noen av innleggene viser brukernavnene til Facebook-brukerne.

I strid med GDPR?

EUs GDPR-lovgivning, som trådte i kraft i fjor, krever at et selskap må ha fått godkjennelse fra brukerne før data om dem samles inn. Ettersom det ikke skjer i dette tilfelle, kan Facebooks praksis by på trøbbel for selskapet.

En talskvinne for Facebook sier imidlertid at retningslinjene opplyser om at data kan bli brukt for å forbedre Facebook.

– Vi gjør det klart i våre retningslinjer at vi bruker informasjonen folk tilbyr oss for å forbedre deres opplevelse og at vi kan jobbe med tjenestetilbydere som bistår i denne prosessen, sier talskvinnen til Reuters.

Kilde:
Reuters

Stikkord: AI