Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Investorer ha tro på at elsykler kan fylle et rom i transportmarkedet. (Ill.: Smide)

Går i strupen på Uber og Lyft med elsykkel som har toppfart på 48 km/t

Bør også Lime og Bird passe seg?

Kirt McMaster er mannen bak Cyanogen, operativsystemet som en gang i tiden hadde som mål å ta opp kampen mot Android og iOS.

Tar opp konkurransen

Nå har McMaster, sammen med flere andre som har erfaring innenfor mobilfeltet, dannet selskapet Bond Mobility.

Selskapet planlegger nå å gå rett i strupen på Uber og Lyft, de to mest populære bil-delingstjenestene i USA. Men ikke nok med det: med sin elektriske sykkel kan de også ta opp konkurransen mot Lime og og Bird, de to mest populære tilbyderne av sparksykkel-deling.

20 millioner dollar

Investorer har sagt seg mer enn villig til å spytte inn penger i prosjektet. Ifølge McMaster har selskapet samlet inn 20 millioner dollar i frisk kapital, noe som skal bidra til at den elektriske sykkelen blir en realitet i USA.

Det er DENSO New Mobility Group, som blant annet inkluderer Toyota og SoftBank, som har gått inn med penger.

Toppfart på nesten 50 km/t

Ifølge Bond Mobility kan sykkelen kjøre i 48 kilometer i timen. Det er dobbelt så raskt som elektriske sparksykler. Her er det likevel verdt å nevne at dette styres av lovverk, så om Bond Mobilitys sykkel får kjøre i 48 kilometer i timen hvis det eventuelt kommer til Norge, er en annen sak.

Sykkeltjenesten er også stasjonsfri. Det betyr at brukerne ikke trenger å levere sykkelen på en bestemt stasjon etter endt bruk.

Satser i USA

Selskapet har siden 2016 tilbudt elektriske sykler gjennom merkevaren Smide i Zurich i Sveits. Bond Mobility er en omprofilering av Smide i en tid der selskapet vil utvide sine tjenester til større deler av verden.

Om Norge er inkludert i disse planene vites ikke. Slik det ser ut nå er hovedfokuset på USA.

Kilde:
Axios

Stikkord: bird, elsparksykkel, elsykkel, lime, lyft, uber