Model 3-marginene, som er på rundt 20 prosent, er ikke nok til å redde selskapet fra negativt resultat første kvartal 2019.
Derfor ble det tap
For selskapet melder et tap på 702 millioner dollar første runde i 2019. Tesla unnskylder dette med problemer med å levere nok biler, blant annet:
“Vi startet produksjon og leveranser av Model 3 til på andre siden av Atlanteren i første kvartal. For å raskt imøtekomme internasjonal etterspørsel startet Model 3-produksjonen i Europa og Kina i første halvdel av kvartalet, med produksjon for lokale amerikanske markeder i andre halvdel. Denne bølgen av kvartalsleveranser i USA, Kina og Europa medførte at selv korte forsinkelser ble utsatt til andre kvartal.”
Så mange Model 3 produserte de
Videre avsløres det at selskapet bygget 63 000 Model 3 i første kvartal – det er rundt 3 prosent mer enn forrige kvartal, men altså ikke nok til å unngå et stygt tap dette kvartalet.
Annonse
Men en økning er det, men Elon Musk mener det er flere årsaker til at økningen ikke var stor nok:
“Denne forbedringen i produksjonsraten var beskjeden, hovedsakelig på grunn av endringer i produksjonsprosessen grunnet innføring av nye Model 3-varianter, færre arbeidsdager og leverandørbegrensninger.”
– Under 330 000 kroner
Selskapet snakket også om prisen bilene som robot-taxier, et prosjekt som starter neste år, riktignok med personer bak rattet før de kan kjøre helt fritt om noen år:
“En skreddersydd robotaxi som kan kjøre om en million miles med en enkelt batteripakke, med alle sensorer og datakraft
for full autonomi, bør koste mindre enn 38 000 dollar å produsere. Vi tror lav pris på kjøretøy, lav vedlikeholdskostnad og forventet
drivverkets-effektivitet på 4,5 miles per kWh bør gjøre dette til den laveste eierkostnaden, og være den mest lønnsomme, autonome taxien på markedet.”
Kilde:
Tesla
Annonse