I interne dokumenter lekket til NBC News og flere andre medier, avsløres det hvordan Facebook klarte å tjene penger på brukerdata uten å direkte selge dem, og med en skjult salgsstrategi.
Dokumentene som avslører aktiviteten ble til sendt fra anonyme kilder til journalist Duncan Campbell som delte informasjon videre med NBC News, Computer Weekly og Süddeutsche Zeitung.
Ufin forretnings-taktikk
Selskapet skal ha drøftet mulighetene for direkte å selge brukerdata til selskap som betalte, men valgte å ikke gjøre dette.
I stedet avslører interne dokumenter at Facebook og sjefen, Mark Zuckerberg, utleverte persondata (før innstrammingene i 2015), til selskap som brukte penger på Facebook eller som var personlige “venner” av toppsjefen.
Annonse
Dette skal ha foregått samtidig som selskapet utad, med Zuckerberg i spissen, uttalte de hadde fokus på personvern – blant annet under et NYT-intervju i 2014.
Vurderte premium-tjeneste
Det var sent i august 2012 at selskapet snakket om å ta betalt for informasjon om brukerne i form av et rimeligere og et dyrere premium-abonnement.
Betalte en app-utvikler for sistnevnte, var planen at utviklerne fikk utvidet informasjon om brukere, inkludert vurderingen av brukeren eller hvem personen hadde mest kontakt med på nettsamfunnet.
Ga Amazon utvidet tilgang
Et konkret eksempel er Amazon som gikk utvidet tilgang til brukerinformasjon fordi de betalte Facebook annonsepenger og samarbeidet med Facebook da de lanserte sin Fire-mobiltelefon.
Et annet eksempel avslører at Facebook vurderte å fjerne brukerdatatilgangen til meldings-appen MessageMel som hadde vokst til å bli for stor og som Facebook derfor så på som en konkurrent.
I juni 2013 var trolig flere toppsjefer forundret over praksisen, spesielt fordi Facebook som selskap ikke hadde kommunisert sine planer, og hvordan de gjorde ting, utad. Seniorutvikler David Poll er sitert i dokumentene i å mene at dette var “noe uetisk.”
Facebook er ikke anmeldt for lovbrudd og hevder de er uskyldige i påstandene. De mener også at informasjonen er håndplukket for å gi et forvrengt bildet av situasjonen. Selskapet har ikke, ifølge NBC News, levert avisen informasjon som bestrider helhetsbilde i saken, altså at de indirekte tok betalt for brukerdata.
– Derfor laget jeg Facebook
Interessant er det også at Zuckerbergs misjon for selskapet var at plattformen skulle være en hub for alle sosiale apper, og på den måten være dominerende blant sosiale nettsamfunn, “en sentral sosial hub”, som Zuckerberg beskrev det sent i 2012.
Det avsløres også at toppsjefen så på avtalen om at utviklere ikke behøvde å dele sine data med Facebook som “bra for verden, men ikke for oss”.
Og, samtidig som selskapet markedsførte seg selv som ansvarlige med brukerdata, skal medarbeider ha vært forundret over at tredjepartsapper kunne overstyre brukerinnstillinger, blant annet om en bruker valgte å gjøre bildene sine private. Med andre ord: de var ikke private, men kunne til og med hentes ut av andre enn Facebook.
Kilde:
NBC News
Annonse