Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google svarte med PR-babbel etter å ha blitt konfrontert med at det plutselig dukket opp reklame på hjemskjermen på en rekke Android TV-enheter. (Ill.: Google)

Google serverer reklame på TV-er etter Android-oppdatering

Sony skylder på Google og brukerne blir ikke kvitt innholdet.

TV-er fra Sony, inkludert 900F, har begynt å få en egen «sponsored»-kanal på hjemskjermen etter en Android-oppdatering.

– Dette er til for å «optimalisere underholdningsopplevelsen»

Også Xiaomis Mi Box 3 og Nvidia Shield TV skal ha fått Android-oppdateringen som legger til sponset innhold. Brukerne er irriterte over at de ikke ble varslet, og selvsagt at det skjer i det hele tatt: dette er ofte dyre produkter.

Til XDA Developers forklarer Google at «Android TV er forpliktet til å optimalisere og tilpasse underholdningsopplevelsen hjemme». PR-babbel, altså.

Sony legger skylda på Google på denne hjelpesiden, og forklarer at den eneste måten å bli kvitt reklamen er å opprette en begrenset profil på TV-en som kunne er fylt med apper man faktisk ønsker å bruke.

Umulig å bli kvitt?

Brukerne med litt kjennskap til TV-ene sin har prøvd å deaktivere “Android TV Core Services», blant annet, men annonsene kommer tilbake etter omstart.

Samsung ble tatt i 2015 for å lure reklame inn hos titterne ,og året etter bekreftet selskapet at det skulle bli mer reklame.

Den verste saken var dog denne, da det ble avslørt at Samsung TV-er tyvlyttet på deg.

 

Kilde:
Ars Technica

Stikkord: android, film, Google, reklame, tv